Start opakovaně použitelné rakety Falcon 9 společnosti SpaceX

Start opakovaně použitelné rakety Falcon 9 společnosti SpaceX Zdroj: Hennessy / NurPhoto / Gettyimages

Kabina New Sheparda nabídne turistům dokonalý výhled
Falcon 9 s lodí Dragon Crew na špici opouští rampu
Japonský astronaut Sóiči Noguči nastupuje do lodi Resilience, která letos poveze i kosmické turisty
3 Fotogalerie

2021: Rok jedna kosmické turistiky aneb Na prázdniny do vesmíru

Jan A. Novák

O turistických letech soukromých lodí do vesmíru se mluví už dlouho, letos to ale konečně má doopravdy začít. Do vesmíru chtějí poslat turistické rakety hned dvě společnosti: SpaceX Elona Muska a Blue Origin Jeffa Bezose. Pozornost přitahuje především první z nich, protože nemá jít jen o několikaminutový skok za hranici atmosféry, ale o skutečný orbitální let.

„Naše mise bude významný krok k otevření vesmíru pro každého,“ tvrdí Elon Musk. „Věci, které byly zpočátku drahé, se stávají dostupnými právě díky akcím, jakou je tahle výprava. Pomůže nám také financovat vývoj StarShip, lodi nové generace pro dopravu lidí i nákladů na Měsíc a na Mars.“

První soukromý turistický let na oběžné dráze se má uskutečnit koncem letošního roku v lodi Crew Dragon, již do vesmíru vynese raketa Falcon 9 – v obou případech jde o výrobky společnosti SpaceX Elona Muska. Loď pokřtěná Resilience (Odolnost) už je hotová, a dokonce právě teď létá ve vesmíru: je zakotvená u Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), kam loni v listopadu dopravila tři americké a jednoho japonského astronauta. Pokud vše půjde dobře, v létě se vrátí na Zemi se stejnou posádkou. Pak ji čekají nezbytné testy, údržba a umístění na špici raketového nosiče. Ze čtyř lidí, kteří do ní usednou, je zatím známo jméno jen jednoho – a není to jen tak někdo.

Ze sklepa za miliardami

Jared Isaacman (*1983) začal s podnikáním už jako šestnáctiletý, když v suterénu rodičovského domu ve Far Hills (New Jersey) se starším kamarádem Brendanem Lauberem založil firmu na vytváření webových stránek.

„Život na střední škole mě neuspokojoval,“ prohlásil Isaacman o tomto období svého života později – ale na rozdíl od mnoha jiných, které neuspokojoval také, z něj vyklouzl, aby jeho kariéra nabrala raketový start. Začal pracovat jako ajťák pro společnost Merchant Services Inc. (MSI), nabízející terminály na bezhotovostní platby, a při tom si všiml, jak je její systém těžkopádný a nákladný. Vytvořil proto vlastní a rychle získával zákazníky i peníze. Když se MSI ocitla v problémech, společně s dalšími společníky ji koupil a přetvořil ve firmu Shift4 Payments. Jeho jmění se odhaduje na 2,3 miliardy dolarů.

Jared Isaacman tak měl dost na to, aby se mohl začít věnovat létání, ale běžná letadla bohatých soukromých pilotů ho brzy omrzela a začal pošilhávat po vojenských strojích. Absolvoval výcvik a získal kvalifikaci pro pilotování nadzvukových stíhaček, což se civilistům povede jen málokdy. Nakonec i tohle hobby proměnil ve výnosné podnikání, když od vojenských letectev několika zemí skoupil desítky bojových strojů a začal pro U.S. Air Force organizovat výcvik vzdušných soubojů. Roku 2009 vytvořil světový rekord obletu Země v tryskovém stroji s časem 61 hodin, 51 a čtvrt minuty.

Na oběžnou dráhu proti rakovině

O vesmíru Isaacman sní dlouho – podle jeho vlastních slov ho to napadlo už v pěti letech –, ale jak je jeho zvykem, nezůstal jen u snění. Už roku 2009 odcestoval do Kazachstánu na ruský kosmodrom Bajkonur, kde sledoval starty lidí, kteří si u ruské kosmické agentury zaplatili pobyty na orbitální stanici Mir. Udržuje kontakty s mnoha kosmonauty, astronauty i lidmi z kosmických agentur a aerokosmických společností.

Kolik za svůj výlet do vesmíru zaplatí, Jared Isaacman zatím odmítá sdělit, dá se to ale aspoň přibližně spočítat. NASA přijde každé sedadlo ve čtyřmístné Dragon Crew na 55 miliónů dolarů – a protože Isaacman platí kompletní obsazení lodi, dá se předpokládat, že i jeho taxa se bude pohybovat někde okolo 200 miliónů dolarů.

 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!