Londýn–Sydney za hodinu a půl. Jaké nadzvukové letadlo nahradí slavný Concorde?
Nadzvukové dopravní letadlo Concorde už přes dvacet let odpočívá v muzeích – a stále za ně není náhrada. Někteří odborníci se domnívají, že dopravní supersonik tady schází. Aby na sebe takové letadlo ale vydělalo, muselo by vypadat jinak než jeho legendární předchůdce. Projekty takových strojů proto vznikají s myšlenkou, že jednou musí uspět v komerčním provozu.
Concorde byl technický zázrak, který značně předstihl svou dobu. „Za projektem stál nacionalismus, který potlačoval ekonomické aspekty. Stroj byl hlučný a poháněný motory odvozenými od vojenských letadel, která produkovala velké množství emisí. Dnes, po šedesáti letech technického pokroku v aerodynamice, materiálových vědách, pohonných systémech a nových palivech můžeme hospodárné a ekologické cestování nadzvukovou rychlostí zase vrátit do hry,“ říká Ben Murphy, viceprezident společnosti Boom Technology.
Jméno společnosti Boom se čte „bum“, což jistě není třeba překládat. Má evokovat sonický třesk, ke kterému dochází, když letadlo překonává zvukovou bariéru, a současně demonstrovat cíl firmy, jímž je postavit nadzvukové letadlo tak, aby odpovídalo současným požadavkům. Má se jmenovat Overture a mělo by se objevit na letištích do konce tohoto desetiletí.
Časová úspora
Abychom pochopili, o co přesně ve snaze sestrojit nový supersonik jde, je nutné si nejdřív připomenout, co dokážou dnešní dopravní letadla a co uměl concorde. Tak třeba na dovolenou možná poletíte Boeingem 737, což je nejrozšířenější dopravní stroj na světě: bylo jich vyrobeno více než 11 000 kusů. Cestovní rychlost se pohybuje okolo 800 km/h, létá ve výšce 11 až 12,5 kilometru a vejde se do něj (podle verze a provedení) až 230 cestujících.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!