7 kilometrů pod povrch planety. Vědci se chystají na hluboký podmořský vrt
Země. Každý den po ní chodíme, přesto o jejím složení až tolik nevíme. To se ale může brzy změnit! Mezinárodní vědecké týmy, které zkoumají oceán a hlavně to, co je ukryto v zemské kůře pod ním, působí na japonské námořní lodi Chikyū. K ruce mají pořádný nástroj: vrtnou soupravu pro práci v extrémních podmínkách. V připravovaném projektu chtějí proniknout 7 kilometrů hluboko.
Kontinentální zemská kůra, zjednodušeně řečeno souš, dosahuje v průměru 20kilometrové tloušťky. Zatím nejhlouběji se do ní zakously vrtáky na ruském poloostrově Kola, a to celých 12 262 metrů. Kvůli nedostatkům financí bylo však jejich otáčení roku 2006 zastaveno.
Dna moří, tedy oceánská kůra, jsou oproti tomu mnohem tenčí, mezi 5 až 10 kilometry, proto jsou pro hloubkové vrtání vhodnější. Chikyū je tím nejlepším plavidlem pro takovou misi. Vrtnou soustavu dokáže spustit do hloubky 4 kilometrů a teprve tam ji začít roztáčet.
Jak bude vypadat průběh vrtání
Po nalezení ideálního místa (uvažuje se o moři kolem Havajských ostrovů, Kostariky nebo Mexika) vědci doufají, že se provrtají kůrou až do svrchního zemského pláště. I když jeho vlastnosti známe ze seismologických měření, moc už netušíme, co se v něm nalézá. Tak hluboko ještě nikdo nebyl. Vrták se do pláště zaboří jeden kilometr hluboko poté, co projde šesti kilometry oceánské kůry. Dohromady ho tedy s Chikyū bude spojovat 11 kilometrů vrtné soupravy.
Spustit tak hluboko vrták není žádná legrace. Vrtná souprava je sama o sobě komplikovaná. Vedle vrtných trubic, které se na sebe vertikálně napojují podobně jako plastová brčka, se do dna zapustí duté kryty, skrz které budou procházet trubice a které zabrání v kolapsu otvoru.
Zároveň bude vrták ukryt v 27 metrů dlouhých trubkách z uhlíkových vláken vybavených bójkami pro snížení zátěže na loď na hladině. Těsně nad dnem se pak nalézá bezpečnostní uzávěr vysoký jako pětipatrový dům. Podobný se používá při podmořské těžbě ropy, kdy dokáže celou soupravu okamžitě vypnout.