Hlavní nádraží v Brně v současnosti nestačí svou kapacitou.

Hlavní nádraží v Brně v současnosti nestačí svou kapacitou. Zdroj: Jiří Nováček / Blesk

Participace, Brno a Šalingrad: Jen ať se lid vydovádí. On to už někdo zaplatí...

Petr Kolman

Hitem poslední doby je spolupodílení se občanů na správě města či kraje. Tedy transparentnost a participace. Není snad již politika, ať už z pravice, z levice či z nových politických ne-stran, který by je okázale nepodporoval.

Ve statutárním městě Brno minulé období vládla koalice ANO – KDU- Piráti – recesistické Žít Brno a Zelení. Pro informační komplexnost dodejme, že v průběhu volebního období se k nim přidala „konzervativní“ TOP 09. Jednou z výkladních skříní této „veselé šestikoaly“ byla právě zmíněná participace občanů. Brno mělo dokonce i uvolněného radního pro participaci. Nad jedním skvělým plodem ze stromu participačního poznání se nyní stručně zamyslíme.

Brno – Šalingrad

Nádraží „Brno – Šalingrad“ – tak by se podle Brňanů, kteří se aktivně zapojili do ankety, mělo jmenovat nové velké železniční nádraží, které bude mimochodem stát desítky miliard korun. Nudné pojmenování Brno-Hlavní nádraží se umístilo na druhém místě a jako třetí návrh lidé brněnští zvolili pojmenování podle národního fiktivního génia – Nádraží Járy Cimrmana. I na dalších místech se umístila opravdu povedená označení – např. Vídeň-sever, Praha-venkov či Nádraží Franty Kocourka.

Někdo si řekne, ti Brňáci, to jsou ale vtipálci. Problém ovšem je, že zmíněnou taškařici platilo město Brno z veřejných peněz! Přesným vyčíslením se nikdo nechlubí, ale je odhadováno na milion až dva miliony korun z městského rozpočtu.

Humor ano, ale raději s kytarou u táboráku

Humor a legraci mám rád, ale dát milion či dva, aby vyšel název „Šalingrad“, mi opravdu přijde jako nebetyčné plýtvání. Nota bene, nádraží se bude stejně logicky jmenovat „Brno-Hlavní nádraží“, ne?

Souhlasím s trefnou glosou brněnského opozičního politika Roberta Kotziana: „A co se stane s výsledkem ankety? Nic. Odcházející vedení ji předá Správě železniční dopravní cesty. Její zaměstnanci si zaťukají na čelo, upustí něco úsměvného o Brně a celou tuhle nesmyslnou anketu založí navždy do nějakého šanonu. A to je také to jediné, co se s ní dá dělat…“

Závěrečná výhybka

Až se zase jednou budete rozčilovat, proč vy či vaše firma musíte platit tak vysoké daně, tak si vzpomeňte, jaké zbytné věci se z nich platí. A to není samozřejmě zdaleka problém jen Šalingradu, pardon Brna.

Participace občanů sice zní nepochybně vznešeně a je ozdobou nejedné bakalářské či magisterské práce, nicméně její praktické výsledky jsou někdy opravdu tristní! I zde platí odvěké Less is more (tedy méně je někdy více).

Autor je právník a VŠ pedagog