Jak koronavirus ovlivnil finanční trhy? A jak reagovat na novou situaci?
Deset otázek na generálního ředitele XTB Česká republika Davida Šnajdra k propadům na finančních trzích a situaci okolo koronaviru.
Trhy panikaří, panikaříte také?
Nejen na finančních trzích platí, že s chladnou hlavou se dojde nejdále. Jako brokerský dům jsme si už prošli několika těžšími obdobími, jako byly třeba hypoteční finanční krize nebo krize eura, se ctí. Umíme si udržet kvalitní zaměstnance a rychle se adaptovat na nové podmínky. Celá česká i slovenská pobočka přešla na začátku března na režim práce z domu takřka ze dne na den. V kanceláři nás tedy v současnosti nepotkáte, ale na naší práci to není znát. A nyní již mohu řící, že březen pro nás byl nejúspěšnějším měsícem v historii firmy.
Lidé mají o trhy větší zájem?
Ano, lidé chtějí obchodovat, vidí příležitosti a jdou za nimi. Mnozí se bojí nadcházející krize, jiní ale vidí šanci, jak se v životě posunout dále a obchodování je jednou z cest. Já jsem upřímně překvapen, kolik takových lidí je. Volají, zajímají se, vzdělávají se, dělají první obchody. Museli jsme vyčlenit nové zaměstnance, kteří se o celý proces zakládání nových účtů starají. I přesto se ale standardní doba založení účtu v řádu desítek minut prodloužila na několik hodin, ale v tomto rozměru věřím, že je to pro naše klienty stále více než dostačující.
Umíte se postarat i o dosavadní klienty?
Na to klademe opravdu důraz. Nejsme společnost, která uloví klienta a pak ho nechá trhům napospas. Naopak se aktivně staráme o to, aby všechny potřeby našich obchodníků byly naplněny. Jsme dostupní a ochotní řešit dotazy či problémy klientů 24 denně 7 dní v týdnu. Děláme maximum proto, aby byl každý obchodník s naším servisem spokojen a mohl se soustředit pouze na své obchody.
Takže když vám na sebe zanechám kontakt, nemusím se bát, že mě zavalí nabídky na prodej ropy nebo třeba nákup zlata?
Ne, tohle jsme nikdy nedělali a je to proti našemu přesvědčení. Raději své klienty vzděláváme, staráme se o jejich potřeby a oni si s veškerým servisem sami rozhodnou, co a jakým způsobem budou obchodovat. Samozřejmě máme zkušenosti, a pokud víme, tak rádi poradíme. Zmáčknutí tlačítka „buy“ nebo „sell“ ale za klienty neděláme.
Jaké jsou požadavky nových klientů?
Předně musí být založení nového účtu rychlé a v tomto ohledu jsme lídrem nejen českého trhu. S tím souvisí také jednoduchost ovládání obchodních aplikací. Zvláště mladí klienti požadují precizní mobilní obchodní platformu. Kdo naopak začínal obchodovat na PC, tak ocení profesionální webovou aplikaci. Žádné školení není třeba, vše poskytujeme uživatelsky přívětivé a bez dodatečných nákladů.
Když trhy zachvátí vlna výprodejů, tak je to spojeno s větším počtem transakcí, je tomu i u Vás?
Ano, evidujeme násobně větší aktivitu na obchodních účtech. Stávající klienti reagují na množství příležitostí, která taková situace přináší. Ještě větší zájem však registrujeme u klientů, kteří si dali na čas pauzu, nebo obchodují nárazově. A já se tomu nedivím. Podobná situace, jakou si trhy procházejí v posledních týdnech, tady nebyla od poslední finanční krize. Jsou lidé, kteří mnoho let čekali na něco podobného. Třeba jim ujel vlak a až korekce jim dá příležitost vstoupit do trhu na „správné“ ceně. Nebo je už nebavily střídmé zisky, které přinášela spíše nižší volatilita v posledních letech.
Je něco, co byste mohl poradit stávajícím obchodníkům, aby v této náročné době na trzích obstáli?
V prvé řadě je třeba zachovat chladnou hlavu. Kdo to neumí, měl by se volatilních trhů spíše vyvarovat, případně zmenšit pozice. A to říkám jako ředitel, který je zodpovědný za dobré výsledky firmy. Méně je někdy více, možná častěji, než si připouštíme. Dalším důležitým faktorem jsou informace. Situace se v nejistých dobách velmi rychle mění. Moje rada zní: Sledujte zprávy a analýzy. Rozhodujte se na základě aktuálních informací a řiďte riziko tak, aby vás ani série neúspěšných obchodů nesrazila na kolena.
V čem se potřeby investorů a obchodníků změnily od poslední finanční krize před více než 10 lety?
Doba je dnes naprosto jiná. Vzpomínám na své začátky před hypoteční finanční krizí, kdy byly obchodní platformy ještě v plenkách a sehnat správné informace bylo daleko těžší. Dnes má každý k dispozici profesionální obchodní nástroje a je jen na něm, jak s nimi naloží. Kdysi jsem platil pravidelné měsíční poplatky, abych mohl obchodovat a měl přístup k analýzám. Až s příchodem XTB se situace změnila. Od začátku jsme nabízeli kvalitní analytický servis a do dnešní doby si na něm zakládáme.
Jak se snažíte Vašim klientům pomoci v takto nejistých dobách?
Bohudík si nemůžeme dovolit zpomalit ani přes složité období, kterým si naše země prochází. Naopak nároky na naše služby jsou v současnosti ještě vyšší. Naši analytici i obchodníci natáčí videa z domova. Spousta důležitých věcí se navíc děje mimo standardní pracovní dobu. Díky zápalu našich zaměstnanců ale pokrýváme vše důležité.
Zaznamenali jsme vaši reklamu na on-line trading konferenci. Jak se vám podařilo ji tak rychle zorganizovat?
Nad Trading konferencí jsme uvažovali již několik měsíců. Ale pozor, ještě v polovině února se mělo jednat o standardní živou konferenci, tedy se sálem plným zájemců o obchodování. Pandemie koronaviru naši snahu nabourala, ale rychle jsme dospěli ke konceptu online konference. Kromě formy se změnilo také hlavní téma, kterým se stal koronavirus a jeho dopad na globální ekonomiku. Tato konference proběhla v minulém týdnu a jsem rád, že se připojilo přes jeden tisíc návštěvníků. Obsah byl opravdu hodnotný, a proto nyní zpracováváme záznamy z konference, aby je měli možnost zhlédnout i ti co ji propásli, nebo ti co, si jednotlivé přednášky chtějí poslechnout znovu.
Mám zájem o obchodování. Proč bych měl využít právě vašich služeb?
Jsme si vědomi, že samotné zprostředkování obchodu není a ani nemůže být unikátní službou. Nás hlavně odlišuje její kvalita. Vydali jsme se cestou vývoje a rozvoje vlastní obchodní aplikace xStation, protože zastáváme názor, že samotné provedení obchodu je jen závěrečným momentem celého procesu rozhodování klienta. Právě tento proces se snažíme maximálně ulehčit, ať již je to rozsáhlou edukační činností, pravidelnou a kvalitní analytikou, nebo právě uživatelsky přívětivou obchodní platformou, která odvede hodně práce za samotného klienta.