Fotografie

Fotografie Zdroj: internal

Závod pro opravdové šílence a pouze 7 jezdců v cíli. Před 70 lety se jela první velká cena Formule 1 v Monte Carlu

Šimon Kadeřávek

Tradice závodu v ulicích Monte Carla sahá až do 30. let, tehdy se Velká cena jezdila samostatně. Od roku 1950 se zařadila do nově vzniklého podniku Formule 1. Na start se postavily dvě desítky závodníků mezi nimi například slavný jezdec Louis Chiron či pozdější vítěz Juan Manuel Fangio. Bláznivý závod se odehrál 21. května 1950.

V oficiálně prvním mistrovství světa ve Formuli 1 se silné stroje představily na sedmi okruzích, druhým v pořadí byl okruh Circuit de Monaco. To, co se tehdy stalo na městském závodišti, je těžko uvěřitelné. Šampionát začal 13. května ve Velké Británii, jako první dorazil do cíle Giuseppe Farina s vozem Alfa Romeo 158.

O týden později chtěl výkon zopakovat a potvrdit svou dominanci. V Monacu to byla ale jiná písnička, tamní okruh byl těžký a plný ostrých zatáček. Kvalifikaci vyhrál Farinův stájový kolega Juan Manuel Fangio. Italský rychlík skončil na druhém místě. Nutno zmínit, že úvodní ročník provázel chaos, tudíž kvalifikace byla rozdělena na dvě části. Vinou nehody jednoho ze závodníků nemohla svůj kvalifikační závod dokončit čtveřice závodníků.

Jel jako Širón

V závodním poli nechyběla zajímavá jména jako například monacký jezdec Louis Chiron či člen thajské královské rodiny. Do závodu vyrazilo 21 vozů našli bychom mezi nimi známé značky jako Maserati, Ferrari či právě Alfa Romeo. Argentinský jezdec Juan Manuel Fangio odstartoval z prvního místa, v úvodním kole přišel zlomový moment celé Velké ceny.

Ostrou zatáčku, které se říká Tabáková, zasáhla neočekáváná mořská vlna. Asfalt zalila voda a bylo velmi těžké udržet vůz na silnici. Fangio zvládl projet, ale jeho kolega Farina se karambolu nevyhnul. Z nevinnosti se stal hromadný karambol, který vyřadil deset jezdců. Velké štěstí měl José Froilan González, jehož vůz začal po nehodě hořet. Závodník týmu Maserati duchapřítomně vyskočil.

Smutným hrdinou se stal Ital Luigi Villoresi, který jel ve Ferrari 125. Automobilka z Maranella prožívala debut v závodech Formule 1. Villoresi dokázal ustát kluzký povrch, i tak se zapletl do nehody. Jeho vůz ale mohl pokračovat. Stopka přišla až v šedesátém čtvrtém kole, kdy zjistil, že má poškozenou osu a nemůže pokračovat.

Stokolový závod nakonec vyhrál stylem start-cíl Juan Manuel Fangio, druhé místo si přivlastnil jezdec Ferrari Alberto Ascari. Bronz získal velezkušený Louis Chiron a udělal radost domácímu publiku. Do cíle dorazilo pouze sedm závodníků.  Celý šampionát nakonec ovládl Giuseppe Farina, jenž jako první obdržel Pohár jezdců. A Monte Carlo? V něm se jezdí závody F1 dodnes a patří k nejatraktivnějším závodům, které podnik nabízí.