Charakteristické orlí hlavy

Charakteristické orlí hlavy Zdroj: Library of Congress

Dělníci při stavbě Chrysler Building
Chrysler Building před dokončením vrchních pater
Ikonická budova bez své typického vrcholu
Mrakodrap bez své typické kupole
Ocelová konsturkce mrakodrapu
7 Fotogalerie

Chrysler Building slaví 90 let. Jaké zajímavosti skrývá někdejší nejvyšší budova světa?

Šimon Kadeřávek

Město New York je městem mrakodrapů, v metropoli se jich nachází desítky. Většina staveb je z novější doby, ale najdeme mezi nimi i výjimky. Uprostřed Manhattanu hrdě stojí budova, jenž jako první předčila svou výškou slavnou Eiffelovu věž. Chrysler Building mohli turisté navštívit poprvé 27. května 1930.

V předválečném období vrcholila výstavba domů po celém Manhattanu. Vedle toho probíhal neoficiální závod o nejvyšší budovu celého světa. Architekti tajili své projekty, aby si mohli posléze užít prvenství. Stranou nezůstal ani William van Allen. Absolvent pařížské školy Beaux-Arts přijal nabídku Waltera Chryslera, šéfa stejnojmenné automobilky.

Van Allen vypracoval návrh, do kterého zapojil i prvky z automobilů Chrysler. Budova měla být ve stylu art deco, v tuzemsku tento stavební proud reprezentuje například Legiobanka Josefa Gočára. Realizace mrakodrapu započala v roce 1928, na stavbě se podílelo téměř 3000 dělníků. Během prací nezemřel ani jeden, což bylo na tehdejší dobu nezvyklé. Na vedlejší Empire State Building našlo smrt pět mužů.

Chrysler vs. Empire State

Slavnostnímu otevření předcházel van Allenův mistrovský kousek. Nechal totiž uvnitř budovy stavět obří věž. Vše probíhalo v tajnosti právě kvůli zmíněným závodům o nejvyšší stavbu světa. Nablýskaná kupole byla během hodiny a půl vyzdvižena na vrchol. Přihlížející stáli v němém úžasu. V téže chvíli bylo jasné, že Chrysler Building překoná sousední Bank of Manhattan Trust Building.

Grandiózní finále přišlo v květnu 1930, budova byla slavnostně otevřena. Od té chvíle se stala nejvyšším mrakodrapem světa, měřila úctyhodných 320 metrů. Do mrakodrapu se prakticky ihned přestěhovala firma Chrysler. Titul stavbě vydržel pouhých 11 měsíců, poté ji překonal Empire State Building.

Soudní dohra

Na samém vrcholu Chrysler Building byl zřízen luxusní pánský klub. Na 71. podlaží zase van Allen zřídil soukromou observatoř pro majitele. Charakteristické jsou také orlí hlavy v 61. patře, odkazují na masky vozidla Chrysler. Mrakodrap si do dnešních dnů udržel jediný rekord, jedná se o nejvyšší cihlový dům s ocelovou konstrukcí.

Po otevření přišla hořká epizoda celé výstavby. Magnát Walter Chrysler odmítl architektovi zaplatit. Van Allen měl dostat zhruba 14 milionů dolarů, Chrysler ho však nařkl z pobírání úplatků a nelegálních finančních transakcí. Incident nakonec skončil u soudu. Van Allen sice vyhrál a své peníze dostal, jeho renomé ale utrpělo citelnou ztrátu.

Chrysler Building ale stál dál nehledě na všechny rozepře. Časem se stal turistickou atrakcí, v 70. letech se mrakodrap zařadil na seznam národních památek. Nehynoucí slávu mu přinesly také filmy, hlavní roli si budova zahrála v Godzille či Armageddonu.

V dnešní době už v budově Chrysler nesídlí. Majitelé se postupně střídali. V roce 2008 se budova dostala do rukou státního fondu Abu Zabí, investoři získali devadesátiprocentní podíl za bezmála 800 milionů dolarů. Vloni ale svět oblétla zpráva, že Chrysler Building je na prodej. Mrakodrap s typickou špičkou na svého kupce stále čeká.