Současná péče o památky konkuruje barbarství minulého režimu. Palác v centru Prahy je toho důkazem
Odlitek jeho tváře shlíží spolu s bustami Karla IV., Jana Lucemburského nebo Petra Parléře z vnitřního ochozu Katedrály svatého Víta. Ve vybrané společnosti se nachází právem. Architekt Josef Kranner se totiž v polovině 19. století zasloužil nejen o dostavbu největšího pražského chrámu. Podepsán je mimo jiné pod návrhem Občanské plovárny, úpravou zámku Hluboká nebo realizací schodů z Karlova mostu na Kampu. A je také autorem renesančního paláce v centru Prahy, za jehož nenápadnou fasádou se ukrývají cenné stropní malby, vitráže nebo trojramenné visuté mramorové schodiště. Místo zaslouženého obdivu ale zeje prázdnotou, a co nezdevastoval minulý režim, to dokonává současný laxní přístup.
Chátrající Desfourský palác stojí v bezprostřední blízkosti Masarykova nádraží a nezaujatý kolemjdoucí ho snadno mine bez povšimnutí. Prostá fasáda inspirovaná stylem paláců rané italské renesance nedává ani v nejmenším tušit, že by jeho zdi mohly ukrývat skutečné výtvarné a řemeslné skvosty. Přestože je pozdně klasicistní budova už šedesát let pod památkovou ochranou, péče o ni tomu ani zdaleka neodpovídá. Socialismu někdejší sídlo hraběte Františka Vincence Desfours-Walderodeho nemilosrdně rozsekal příčkami na byty a kanceláře a v roce 1983 bylo kvůli sousední stavbě vydavatelství Rudého práva zbořeno západní křídlo s pavlačemi.
Celý díl PLUS/MINUS Adama Gebriana si pusťte zde:
„Častokrát slýchávám, že město už nic nevlastní, všechno prodalo, privatizovalo a nemůže nijak ovlivnit, jak to tady vypadá. Ale tady by mohlo! Mohlo by tenhle objekt zrekonstruovat a přispět k oživení celé lokality. Zatím se tak ale neděje,“ říká architekt Adam Gebrian na konto současného vlastníka, kterým je od roku 1995 hlavní město Praha. O tom, proč je jeho výzva k přehodnocení stávající nečinnosti opodstatněná, se můžete přesvědčit v pořadu Gebrian: Plus/Minus na internetové televizi Mall.tv. Nebo si svého času luxusní mramorové schodiště, vitráže a stropní malby prohlédnout na vlastní oči během prvního zářijového víkendu, kdy bude celý objekt zpřístupněn v rámci festivalu Open House Praha.