Reklama nemusí být jen navoněná zdechlina: Centrum Prahy ukrývá skutečné umělecké dílo
Naučili jsme se ji ignorovat. Ve virtuálním prostoru se obrnili bannerovou slepotou, během nevyžádané pauzy při sledování televize odcházíme od obrazovek a křiklavé nápisy nebo poutače v ulicích nezaujatě míjíme. Spojení vkusná reklama se stalo oxymóronem. Přitom jím být nemusí. Důkazem, že propagaci produktu lze povýšit na umělecké dílo, aniž by bylo nutné rezignovat na zapamatovatelnost značky, není jen italský fotograf Oliviero Toscani se svými proslulými kampaněmi pro Benetton. Jedna z obdivuhodných ukázek osvíceného přístupu k marketingové komunikaci se nachází překvapivě i v samotném centru Prahy.
Pozoruhodná není reklama na firmu Tesla jen z hlediska svého zpracování, ale také materiálu, ze kterého je vyrobena. Nosičem sdělení se stala skleněná vitráž. Ta je umístěna v pasáži Světozor, jen pár kroků od Václavského náměstí. Jejím autorem je výtvarník František Hudeček, jeden z nejvýraznějších představitelů Skupiny 42 i celé generace umělců nastupující na přelomu třicátých a čtyřicátých let.
„Když se bavíme o reklamách, tak si myslím, že to není o tom, jestli ano, ne, jak velká, jak malá by měla být, ale taky, jak je udělaná, kolik dala práce, z jakých je materiálů, jakou má kvalitu a jak může působit po letech. Tohle je podle mě asi nejkrásnější příklad, který v centru Prahy najdete,“ říká o barevné mozaice z roku 1947 architekt Adam Gebrian. Ten si zdánlivých detailů ve veřejném prostoru, které často zůstávají bez povšimnutí, přestože ovlivňují celkový dojem z míst, všímá nejen ve svém pořadu Gebrian: Plus/Minus na internetové televizi Mall.tv, ale také v nové knize Tři měsíce v Barceloně. V audiovizuální podobě můžete jeho postřehy sledovat zdarma kdykoli a kdekoli na www.mall.tv, v té tištěné je zakoupit zde.