New York po covidu: Zmizelo téměř 10 tisíc parkovacích míst
Těžko predikovat, jak se bude během podzimu pandemie koronaviru vyvíjet na různých místech planety, jedno je ale jisté už teď – dlouhodobé karantény a další opatření změnily svět. Zásah přitom neutrpěla jenom ekonomika. K výrazným změnám došlo také ve veřejném prostoru největších světových metropolí, kterými denně proudí miliony lidí.
Jedním z měst, jehož urbanistickou koncepci nemoc poznamenala, je bezesporu i „Velké jablko,“ kde se shlukují davy turistů, aby se vyfotily na věhlasném Times Square, pokochaly výhledem z Empire State Building nebo si na vlastní oči prohlédly Sochu svobody. Řeč je samozřejmě o americkém New Yorku, kde v uplynulých týdnech pobýval Adam Gebrian, uznávaný český architekt a kritik veřejného prostoru. Toho při procházení zaujaly především dvě věci, přičemž obě ocení baťůžkáři, chodci i rodilí Newyorčané, kteří se po městě pohybují pěšky, na kole nebo veřejnou dopravou. V první řadě totiž došlo k uzavření několika ulic autům, čímž podle tamní radní vzniklo nově až 70 mil pěší zóny. V řadě druhé pak zaniklo bezmála 10 tisíc parkovacích míst.
„V New Yorku se objevilo obrovské množství venkovních zahrádek neboli míst pro restaurace, aby se lidé mohli najíst venku. Zajímavé ale je, že to nejsou zahrádky jako takové, ale spíše samostatně stojící domy. Vždycky jsou různého typu. Některé vypadají jako skleníky, jiné zas jako stany, maringotky nebo budky. Ve své podstatě každá vypadá úplně jinak. Vzniklo jich tisíce a většina, ne všechny, ale skutečně naprostá většina, na místech, která dříve sloužila pro parkování. Tímto způsobem New York přišel o 8550 parkovacích míst,“ říká Adam Gebrian a dodává, že tím dalo vedení metropole jasně najevo, že upřednostňuje chodníky a pěší zóny před pohodlností autodopravy.
Pokud vás zajímají i další postřehy týkající se architektury a veřejného prostoru nejen za velkou louží, sledujte nové díly pořadu Gebrian: Plus/Minus z produkce internetové televizi Mall.tv.