Třetí hodina tělocviku. Může českým školákům pomoct?
Třetí hodina „těláku“ je český evergreen, o revoluci ve školních rozvrzích se mluví už několik let. Extra porce tělesné výchovy může pomoct zastavit tloustnutí českých dětí, ale kritici namítají, že nemusí přinést univerzální spásu. Ve finále totiž vždycky záleží na učitelích a jejich pojetí výuky.
Dvě hodiny tělocviku nestačí, je potřeba třetí. České děti ztrácejí základní pohybové návyky a vytrácí se u nich láska ke sportu. Názor mnohých rodičů, lékařů či sportovců má oporu i v datech.
„Ve srovnání výsledků ze školního olympijského víceboje z devadesátých let a současných nejsou dnešní děti v žádné disciplíně lepší. V některých jsou dokonce dramaticky horší. Sedmileté jsou na tom téměř stejně a s věkem se rozdíly zhoršují,“ řekl Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru, který společně se společností Sazka na českých školách spravuje projekt na rozhýbávání dětí.
Strašák jménem obezita
Ta slova jsou stará už skoro tři roky čili z doby ještě před začátkem pandemie, která děti i dospělé k pohybu moc nenutila. Jen si vzpomeňte na únavnou sérii lockdownů… Od nedostatku pohybu je už jen krůček k rychlému nabírání kil a obezitě. Vyjádřeno čísly: zatímco v roce 1991 trpělo nadváhou a obezitou deset procent dětí, v roce 2016 to bylo už skoro 18 procent. A trend se nelepší.
Kilogramy navíc můžou mít u dětí netušené následky: podle studií českých vědců se tělo obézních chlapců mění směrem k dívčímu, mají zduřené prsní žlázy a širší pánev. Tuk způsobuje produkci ženského pohlavního hormonu estrogenu a chlapcům se pak nedostatečně vyvíjí reprodukční soustava. A obézní dívky? U nich puberta nastoupí dřív a je rychlejší, kromě toho jsou taková děvčata i menší než jejich štíhlejší vrstevnice.
Ministerstva školství a zdravotnictví už před pandemií pracovala na plánu, který měl školní pohybové aktivity výrazně podpořit. Kromě třetí hodiny tělocviku se uvažovalo o zavedení aktivních přestávek či zařazování pohybu do předmětů jinak nepohybového charakteru.
V hlavní roli učitel
„Z mého pohledu je nutné vybudovat dostatečné zázemí pro pohybové aktivity v areálech škol, plochy či plácky. Byl bych pro zavedení funkce pohybového instruktora na každé škole a zajištění právní ochrany pro učitele, kteří budou s dětmi provozovat pohybové aktivity navíc,“ řekl před časem hokejový trenér Slavomír Lener, asistent Ivana Hlinky ze zlatého olympijského turnaje v Naganu 1998.
Hodinu tělocviku navíc si v rámci pilotního projektu vyzkoušelo 300 českých škol, ovšem uvažovaná novinka nemá jen zastánce. Často totiž nemusí jít jen o kvantitu, ale hlavně o kvalitu. Ve školách, kde náplň tělocviku není pro děti atraktivní, se problém přidáním nových hodin nevyřeší.
„Pokud učitel nemá ke sportu vztah, bude hodina tělocviku navíc k ničemu,“ zaznívá z úst rodičů na nejedné třídní schůzce. Tenhle rozpor by mohla odstranit nebo alespoň umenšit například užší spolupráce škol se sportovními kluby a jejich trenéry: pedagog má zkušenosti s procesem výuky, kouč zase víc rozumí sportu.