Footshop propojil umění s módou. Jak vypadá výsledek?
Streetwearový prodejce Footshop má pozitivní vztah k umění a kulturní sféře již dobře zakořeněný ve své DNA. Poněkolikáté se rozhodl spolupracovat s malířem Martinem Lukáčem na unikátním projektu k příležitosti svého 11. výročí. Výsledkem je 11 unikátních olejomaleb a doprovodná kolekce oblečení, v níž se za podpory adidas Originals povedlo propojit divokou abstrakci a módu.
Footshop už od doby svého vzniku aktivně spolupracuje s mladými umělci a svým vstřícným postojem k české a slovenské kulturní scéně je dobře známý. Na konci roku 2022 úspěšné oslavil 11. výročí a rozhodl se toto jubileum využít k realizaci dalšího uměleckého unikátního projektu s mladým malířem Martinem Lukáčem za podpory značky adidas Originals.
„S Peterem Hajdučkem, zakladatelem Footshopu, se známe už dlouhá léta. Za tu dobu jsme spolupracovali na několika různých projektech - dělali jsme spolu oblečení nebo jsem například vystavoval ve Footshop skladu v Horních Počernicích. Letos jsme se zaměřili na jejich nové logo z dílny Studia NAJBRT. Peter se mě na začátku roku 2022 zeptal, zda s logem nechci zkusit pracovat, mně se nápad líbil, a tak to celé vzniklo,” vysvětluje Martin Lukáč.
Lukáč pomaloval plátna i boxerské pytle a rukavice
Ve spolupráci s mladým umělcem se tak zrodilo symbolických 11 abstraktních olejomaleb, jejichž společným prvkem se mimo jiné stalo právě logo Footshopu. „Každý obraz je ale jiný,” konstatuje malíř. Značka adidas Originals nepřispěla jen netradičním rámováním, které nese její loga - svou podporu lokálním umělcům a celému projektu vyjádřila i zakoupením jednoho z uměleckých děl.
Výsledek malířovy práce byl k vidění v Galerii Mánes, kde proběhla také zahajovací vernisáž a oslava 11. výročí společnosti. Footshop tak na prvním eventu po dlouhých dvou letech přivítal více než 500 hostů. Mezi nimi byly také známé osobnosti, jako je například fotograf Tomáš Třeštík, rapper Renne Dang nebo zpěvačka Annabelle, která v průběhu večera na akci vystoupila.
Pro Footshop Martin Lukáč pomaloval i boxerské pytle a rukavice. Pro něj typické abstraktní motivy společně s logem přenesl ale také na trička, mikiny nebo například umělecké printy, které jsou součástí limitované kolekce k 11. výročí. Produkty jsou v omezeném množství stále dostupné.
Umělci s logy pracovali a pracovat budou
Poselstvím spolupráce nebyla reklama, jak se na první pohled může možná zdát, ale fakt, že v umění lze vnímat původně komerční logo jako umělecký objekt, s nímž lze stále pracovat a dále jej různě přetvářet nebo přemalovávat způsobem jako to dříve dělali Andy Warhol a Jean-Michel Basquiat. „Logo je výtvarná věc a za 20 let se význam tohoto druhu tvorby ještě promění,” dodává malíř.
Teorii potvrzuje i zážitek z malířovy praxe, kdy jeho ateliér navštívili sběratelé umění a viděli naživo ještě schnoucí obrazy s logem Footshopu. „Hned mi říkali, jak by je chtěli koupit a ani nepřemýšleli nad tím, že je tam zakomponováno nějaké logo. Viděli v tom prostě dobrý obraz, který je baví.” Šest děl se tímto způsobem prodalo ještě před zahájením vernisáží. Pět neprodaných obrazů je dosud možné vidět pražské prodejně Footshopu Na Příkopech, kde si díla můžou zákazníci i kolemjdoucí prohlédnout ve výlohách a prostorách prodejny.