Galerie divných autovraků. Česká města už ví, jak na ně. Zapojte se taky
Autovraky hyzdí česká města řadu let. A jak je více vozů, přibývá i vraků. Ale obcím už se to daří řešit. Pomáhají jim s tím lidé a je na to dokonce parádní galerie. Vybrali jsme ty nejlepší kousky. Podle platformy Munipolis, která sbírá občanské podněty na národní úrovni, je v současnosti v celém Česku občany nahlášeno více než 900 nepojízdných aut k odstranění.
Pokračování 2 / 11
Vítěz demoličního derby Děčín
Vítěz demoličního derby Děčín |
Podle Asociace moderně komunikujících samospráv je problém neřešených autovraků mezi dlouholetými „černými puntíky“, které občané samosprávám vytýkají. V letošním roce ho mezi 5 největších nedostatků nominovalo 37 % oslovených občanů ze středních a velkých měst. A teprve v posledních dvou letech mají občané pocit, že se ho samosprávám daří alespoň trochu řešit. Pomohl nejen zákon z roku 2020, ale i neklesající chuť občanů s problémem pomáhat.
Pokračování 3 / 11
Ty a tvůj brácha po akci v Brně
Ty a tvůj brácha po akci v Brně |
Podle největší platformy pro řešení občanských podnětů Munipolis blokuje ulice českých měst a obcí devět stovek nově nahlášených autovraků. A každý týden sem přibývají desítky nových případů. Počet podnětů v této kategorii navíc dlouhodobě roste – od roku 2020 meziročně skoro 13% tempem. Zapojení veřejnosti se ukazuje jako klíčový prvek – lidé velice často zmapují i nepojízdná vozidla na skrytých místech, o kterých neměla samospráva ani tušení. Městu tak šetří nejen čas, ale i desítky tisíc korun za mapování.
Pokračování 4 / 11
Litvínov – tohle auto tu nejspíš nechala Eva Herzigová před odjezdem do USA
V Žatci se to vsákne |
„Přestože celorepubliková veřejná statistika autovraků zatím neexistuje, z mapy hlášených podnětů v systému Munipolis víme, že každý kraj čeká v průměru 120 odstavených vozidel. Reakční doba a úspěšnost nápravy je ale v regionech velmi rozdílná,“ upozorňuje Ondřej Švrček, jeden ze zakladatelů systému Munipolis. Ten ke komunikaci s občany, ale také spolupráci s nimi využívá již více než 3 tisíce samospráv. „Roste však počet měst, kde dokázali spolupráci s občany při vytipovávání nepojízdných vozidel převést do funkční praxe. Lidmi nahlášené autovraky pak mizí v řádu týdnů.“
Pokračování 5 / 11
Praha. I s vrakem řidiče?
Praha. I s vrakem řidiče? |
Když v roce 2020 vešla v platnost novela zákona o pozemních komunikacích, dala starostům do rukou silnou zbraň v podobě možnosti nekompromisního přístupu k autovrakům i jejich majitelům. Vlastník pozemní komunikace může vyzvat provozovatele vozu, který je technicky nezpůsobilý k provozu, k jeho zprovoznění, případně odstranění mimo pozemní komunikaci.
Pokračování 6 / 11
Jednou Rover, navždy Rover
Jednou Rover, navždy Rover |
Za 2 měsíce od výzvy obec může vozidlo přemístit na vhodné místo sama a už 3 měsíce od oznámení může správní úřad rozhodnout o povolení prodeje vozu ve veřejné dražbě. V době koronavirové pandemie se ale řada obcí rozhodla pro odklad, a tak na první vlnu odstraňování nepojízdných vozů došlo až v loňském roce.
Pokračování 7 / 11
Dřív Audi, teď AUvajs
Dřív Audi, teď AUvajs |
Nejúspěšněji si zatím podle statistik komunikační sítě Munipolis vedou v Ústeckém kraji, kde se obcím podařilo odstranit 70 % občany nahlášených autovraků, dále pak v Olomouckém a Pardubickém kraji, kde úspěšnost v obou případech převyšuje 65 %.
Pokračování 8 / 11
Na škodovkách mohou města vydělat
Na škodovkách mohou města vydělat hned dvakrát. Tato je z Ostravy. Jinde je prodávají za více než 30 tisíc.|
Nejen Ústí nad Labem, ale stejně tak i řada dalších měst přitom vozidla z ulic nejen odstraňuje, ale následně je nabízí také ve veřejných dražbách. Ústecký rekord zatím drží odstavená Škoda 120, jejíž cena se v aukci vyšplhala na 35,5 tisíce korun. Na ještě vyšší úroveň pak boj s nepojízdnými vozidly povýšili ve Středočeském Brandýse nad Labem. Město zřídilo Autobazar Brandýs-Boleslav, ve kterém se scházejí odstavené automobily hned ze dvou měst, a zájem o ně překonal veškerá očekávání.
„V polovině dubna jsme uspořádali první veřejnou dražbu autovraků, které se podařilo Technickým službám Brandýs-Boleslav ve spolupráci s Městskou policií Brandýs nad Labem-Stará Boleslav po uplynutí všech zákonných lhůt odtáhnout z ulic. Do dražby šlo 11 vraků a zájem byl obrovský, během půl hodiny byly všechny pryč. Tímto směrem se chce naše město ubírat i nadále,“ potvrzuje za město Brandýs nad Labem – Stará Boleslav Kateřina Vokurková.
Pokračování 9 / 11
Festival Burning Man - stage Chrudim
Festival Burning Man - stage Chrudim |
Češi dávají jasně najevo, že mají o spolupráci se samosprávami zájem. Musí však být funkční a bez zbytečné byrokracie. Jenže to je v řadě samospráv stále problém a občanské podněty se nezřídkakdy musí stále předávat v papírové podobě na podatelně.
Pokračování 10 / 11
Některá auta by se z Prahy možná odnesla i sama
Některá auta by se z Prahy možná odnesla i sama |
„Situace se za posledních pět let velmi zlepšila. Ale stejně je stále kam se posunout. Míra chuti Čechů pomáhat snad nebyla historicky větší, skoro 22 % z nich deklaruje, že jsou ochotni věnovat svůj volný čas práci pro samosprávu. Jenže zejména menší obce toho stále neumí využít,“ zmiňuje Ondřej Švrček. „Práce s digitálními občanskými podněty by však měla být z mého pohledu naprostým standardem. Samosprávy díky nim ušetří nejen stovky tisíc korun, ale také zásadním způsobem podpoří vztahy s občany. A naopak – pokud budou jejich chuť pomáhat ignorovat, postupně ztratí jejich podporu.“
Pokračování 11 / 11
Bakov nad Jizerou, radiační situace zůstává normální
Bakov nad Jizerou, radiační situace na Ukrajině zůstává normální |
Autovrak je třeba nahlásit majiteli komunikace, kterým je obvykle obec, na příslušném úřadě. V obcích, které využívají portál Munipolis, pak stačí autovrak vyfotit a zařadit do příslušné kategorie podnětů (autovraky). Aplikace pak podle GPS pozice sama dohledá katastr obce. Pozici autovraku je možné v mapě taktéž upravit ručně. Pokud dojde k jakékoliv aktualizaci, občan je pak pomocí e-mailu informován o tom, jak se stav jeho nahlášení vyvíjí.
„S přihlédnutím k nové legislativě doporučujeme všem občanům, aby při případném focení věnovali pozornost SPZ, protože místní samosprávy či vlastníci komunikací snáze zjistí, komu vůz patří a zda má platnou STK,“ dodává Ondřej Švrček.