Litvínov – tohle auto tu nejspíš nechala Eva Herzigová před odjezdem do USA

Litvínov – tohle auto tu nejspíš nechala Eva Herzigová před odjezdem do USA Zdroj: Munipolis

Galerie divných autovraků. Česká města už ví, jak na ně. Zapojte se taky

-red-

Autovraky hyzdí česká města řadu let. A jak je více vozů, přibývá i vraků. Ale obcím už se to daří řešit. Pomáhají jim s tím lidé a je na to dokonce parádní galerie. Vybrali jsme ty nejlepší kousky. Podle platformy Munipolis, která sbírá občanské podněty na národní úrovni, je v současnosti v celém Česku občany nahlášeno více než 900 nepojízdných aut k odstranění.

Vítěz demoličního derby Děčín

Vítěz demoličního derby DěčínVítěz demoličního derby Děčín | Munipolis

Podle Asociace moderně komunikujících samospráv je problém neřešených autovraků mezi dlouholetými „černými puntíky“, které občané samosprávám vytýkají. V letošním roce ho mezi 5 největších nedostatků nominovalo 37 % oslovených občanů ze středních a velkých měst. A teprve v posledních dvou letech mají občané pocit, že se ho samosprávám daří alespoň trochu řešit. Pomohl nejen zákon z roku 2020, ale i neklesající chuť občanů s problémem pomáhat.

Ty a tvůj brácha po akci v Brně

Ty a tvůj brácha po akci v BrněTy a tvůj brácha po akci v Brně | Munipolis

Podle největší platformy pro řešení občanských podnětů Munipolis blokuje ulice českých měst a obcí devět stovek nově nahlášených autovraků. A každý týden sem přibývají desítky nových případů. Počet podnětů v této kategorii navíc dlouhodobě roste – od roku 2020 meziročně skoro 13% tempem. Zapojení veřejnosti se ukazuje jako klíčový prvek – lidé velice často zmapují i nepojízdná vozidla na skrytých místech, o kterých neměla samospráva ani tušení. Městu tak šetří nejen čas, ale i desítky tisíc korun za mapování.

Litvínov – tohle auto tu nejspíš nechala Eva Herzigová před odjezdem do USA

V Žatci se to vsákneV Žatci se to vsákne | Munipolis

„Přestože celorepubliková veřejná statistika autovraků zatím neexistuje, z mapy hlášených podnětů v systému Munipolis víme, že každý kraj čeká v průměru 120 odstavených vozidel. Reakční doba a úspěšnost nápravy je ale v regionech velmi rozdílná,“ upozorňuje Ondřej Švrček, jeden ze zakladatelů systému Munipolis. Ten ke komunikaci s občany, ale také spolupráci s nimi využívá již více než 3 tisíce samospráv. „Roste však počet měst, kde dokázali spolupráci s občany při vytipovávání nepojízdných vozidel převést do funkční praxe. Lidmi nahlášené autovraky pak mizí v řádu týdnů.“

Praha. I s vrakem řidiče?

Praha. I s vrakem řidiče?Praha. I s vrakem řidiče? | Munipolis

Když v roce 2020 vešla v platnost novela zákona o pozemních komunikacích, dala starostům do rukou silnou zbraň v podobě možnosti nekompromisního přístupu k autovrakům i jejich majitelům. Vlastník pozemní komunikace může vyzvat provozovatele vozu, který je technicky nezpůsobilý k provozu, k jeho zprovoznění, případně odstranění mimo pozemní komunikaci. 

Jednou Rover, navždy Rover

Jednou Rover, navždy RoverJednou Rover, navždy Rover | Munipolis

Za 2 měsíce od výzvy obec může vozidlo přemístit na vhodné místo sama a už 3 měsíce od oznámení může správní úřad rozhodnout o povolení prodeje vozu ve veřejné dražbě. V době koronavirové pandemie se ale řada obcí rozhodla pro odklad, a tak na první vlnu odstraňování nepojízdných vozů došlo až v loňském roce. 

Dřív Audi, teď AUvajs

Dřív Audi, teď AUvajsDřív Audi, teď AUvajs | Munipolis

Nejúspěšněji si zatím podle statistik komunikační sítě Munipolis vedou v Ústeckém kraji, kde se obcím podařilo odstranit 70 % občany nahlášených autovraků, dále pak v Olomouckém a Pardubickém kraji, kde úspěšnost v obou případech převyšuje 65 %.

Na škodovkách mohou města vydělat

Na škodovkách mohou města vydělat hned dvakrát. Tato je z Ostravy. Jinde je prodávají za více než 30 tisíc. Na škodovkách mohou města vydělat hned dvakrát. Tato je z Ostravy. Jinde je prodávají za více než 30 tisíc. | Munipolis

Nejen Ústí nad Labem, ale stejně tak i řada dalších měst přitom vozidla z ulic nejen odstraňuje, ale následně je nabízí také ve veřejných dražbách. Ústecký rekord zatím drží odstavená Škoda 120, jejíž cena se v aukci vyšplhala na 35,5 tisíce korun.  Na ještě vyšší úroveň pak boj s nepojízdnými vozidly povýšili ve Středočeském Brandýse nad Labem. Město zřídilo Autobazar Brandýs-Boleslav, ve kterém se scházejí odstavené automobily hned ze dvou měst, a zájem o ně překonal veškerá očekávání. 

„V polovině dubna jsme uspořádali první veřejnou dražbu autovraků, které se podařilo Technickým službám Brandýs-Boleslav ve spolupráci s Městskou policií Brandýs nad Labem-Stará Boleslav po uplynutí všech zákonných lhůt odtáhnout z ulic. Do dražby šlo 11 vraků a zájem byl obrovský, během půl hodiny byly všechny pryč. Tímto směrem se chce naše město ubírat i nadále,“ potvrzuje za město Brandýs nad Labem – Stará Boleslav Kateřina Vokurková.  

Festival Burning Man - stage Chrudim

Festival Burning Man - stage ChrudimFestival Burning Man - stage Chrudim | Munipolis

Češi dávají jasně najevo, že mají o spolupráci se samosprávami zájem. Musí však být funkční a bez zbytečné byrokracie. Jenže to je v řadě samospráv stále problém a občanské podněty se nezřídkakdy musí stále předávat v papírové podobě na podatelně.

Některá auta by se z Prahy možná odnesla i sama

Některá auta by se z Prahy možná odnesla i samaNěkterá auta by se z Prahy možná odnesla i sama | Munipolis

„Situace se za posledních pět let velmi zlepšila. Ale stejně je stále kam se posunout. Míra chuti Čechů pomáhat snad nebyla historicky větší, skoro 22 % z nich deklaruje, že jsou ochotni věnovat svůj volný čas práci pro samosprávu. Jenže zejména menší obce toho stále neumí využít,“ zmiňuje Ondřej Švrček. „Práce s digitálními občanskými podněty by však měla být z mého pohledu naprostým standardem. Samosprávy díky nim ušetří nejen stovky tisíc korun, ale také zásadním způsobem podpoří vztahy s občany. A naopak – pokud budou jejich chuť pomáhat ignorovat, postupně ztratí jejich podporu.“

Bakov nad Jizerou, radiační situace zůstává normální

Bakov nad Jizerou, radiační situace na Ukrajině zůstává normálníBakov nad Jizerou, radiační situace na Ukrajině zůstává normální | Munipolis

Autovrak je třeba nahlásit majiteli komunikace, kterým je obvykle obec, na příslušném úřadě. V obcích, které využívají portál Munipolis, pak stačí autovrak vyfotit a zařadit do příslušné kategorie podnětů (autovraky). Aplikace pak podle GPS pozice sama dohledá katastr obce. Pozici autovraku je možné v mapě taktéž upravit ručně. Pokud dojde k jakékoliv aktualizaci, občan je pak pomocí e-mailu informován o tom, jak se stav jeho nahlášení vyvíjí. 

„S přihlédnutím k nové legislativě doporučujeme všem občanům, aby při případném focení věnovali pozornost SPZ, protože místní samosprávy či vlastníci komunikací snáze zjistí, komu vůz patří a zda má platnou STK,“ dodává Ondřej Švrček.