Šéfkuchaři se předhánějí na internetu. Online se totiž dají vyvařit slušný prachy
Televizní pořady o vaření jsou jednou z nejoblíbenějších „guilty pleasures“. Jacques Pepin, Gordon Ramsay, ale také Zdeněk Pohlreich nebo Jiří Babica (a všichni ostatní) ovšem v současné době cílí na internet. Zapomeňte ovšem na specializované kurzy pro kulinářské experty. Kuchařské show jsou svébytným žánrem, kterému se díky YouTube může věnovat každý, kdo umí vzít do rukou vařečku.
Online videa a televizní pořady jsou dva rozdílné pořady, třebaže mají stejný scénář a protagonisty. Každý mají také jinou skupinu diváků. Popularita videa může přinést zisky z online reklamy a to může být přitažlivé jak pro profesionály, tak pro kuchaře amatéry nebo téměř neznámé kulinářské odborníky.Když máte vlastní videokanál a jmenujete se třeba Jamie Oliver, můžete si vybudovat komunitu loajálních fanoušků, kteří poskytují cennou zpětnou vazbu a pomáhají vám zvážit nové kuchařské trendy a postupy. Pro diváky zase online videa mají kouzlo bližšího kontaktu s kuchařem a možnost zeptat se na co potřebují. Videa navíc propojují další internetové kanály mezi sebou, profesionální kuchaři je používají na svých stránkách, v aplikacích pro chytré telefony, přidávají je na své profily na sociálních sítích. „Máme publikaci, web, iphone, Android - a bez YouTube si to nelze představit,“ tvrdí kulinářský expert Pavel Maurer o svém partnerském youtube kanálu.
Čeští kuchaři „v tom“ jdou také
Není divu, že svoje videa publikují na internetu i české kuchařské špičky. „Vidíme online video jako rostoucí trend. Chceme se přiblížit komunitě našich fanoušků a pomoci jim udržet si informace z kurzů. Je to dobrý nástroj pro propagaci,“ říká Marcel Vargaestok z české školy vaření Chef Parade. Ta má svůj vlastní Youtube kanál, na kterém publikuje nejen recepty a rady, ale také videa z různých akcí. Podle Vargaestoka je internetová komunita jiná než obec televizních diváků. Je aktivnější, cestuje a chce poznávat nové věci. „Může to zrychlit proces vzdělávání nejen profi, ale i domácích kuchařů, rychleji šířit nové trendy. Vidím i velkou přidanou hodnotu v tom, že internet díky tomu, že dokáže rychle šířit informace a je přístupný velkému počtu lidí pomůže zkvalitnění služeb v gastronomie, takže dobré podniky mají větší šanci a o špatných se dozví více lidí a nebudou tam chodit,” dodává Vargaestok.
Profi kuchaři se samozřejmě snaží publikovat přitažlivý obsah, shodují se, že nejde jen o recepty. Ve videu by měly být hlavně takzvané „unikátní gastronomické informace“ (UGI -Unique Gastronomic Information). Tedy například ukázky zajímavostí a trendů, jako například takzvaná "molekulární kuchyně", případně hlubší analýzu ingrediencí a kuchařských postupů. Svoje videa na YouTube mají samozřejmě i tak známé tváře, jako jsou kuchaři Zdeněk Pohlreich a Roman Vaněk z Pražského kulinářského institutu.
V Česku se také kromě zavedených televizních pořadů o vaření a známějších tváří můžeme setkat i s kulinářskými kanály méně známějších firem a lidí. Třeba cukrářská firma Timidekor má kanál o tom, jak nápaditě nazdobit dorty pro děti různými figurkami. A nebyli bychom v Česku, kdybychom si z celého trendu online kuchařů nedělali legraci.
Kuchařka a cestopis v jednom
Čeští kuchaři v tom ještě nejsou tak daleko, jako ti světově proslavení, kteří jsou trochu odvážnější. Například Gordon Ramsay, známý svým drsným jazykem a schopností získávat Michelinské hvězdičky, propojuje svět vaření s cestopisem. Na jeho partnerském YouTube kanálu najdete záložku Gordon's Great Escape, kde publikuje videa z různých exotických zemí.
Tam se učí vařit tamní speciality a vysvětluje divákům, jak se dělají. Můžeme tak vidět Ramsayho nahlížet pod pokličku indickému kuchaři a nebo s ním prožít lov čerstvých obřích ústřic v thajské řece. Kromě toho samozřejmě publikuje svojí oblíbenou zábavu tvz. Kuchyňské noční můry, tedy videa, ve kterých například chodí s kamerou do restaurací, udělá pečlivou inspekci tamní kuchyně, najde každou špínu a nesrovnalost a „stírá“ poměrně drsným způsobem špatné kuchaře a líný management. Tato videa mají stovky tisíc zhlédnutí.
Videokanál na YouTube má samozřejmě také kuchařská superstar Jamie Oliver. Ten se také neomezuje jen na recepty. Aktuálně začal publikovat videa ze své nové zábavné show, která začala 6. Prosince 2012 a jmenuje se Food Fight Club. Na souboj v ní vyzývá kuchaře z jiných evropských zemí pomocí lokáních britských ingrediencí, což zní jako téměř nemožná bitva. Na YouTube tak snad uvidíme i pokus porazit Francouze v sýrových receptech s použitím britského Čedaru. „Většina Francouzů by raději umřela, než jedla náš sýr. To chceme změnit,“ říká Oliver.
Profesionálům a celebritám šlapou na paty nápadití amatéři
Internet má to kouzlo, že je veřejný obsah přístupný všem a může ho vytvářet každý. Na YouTube se množí i partnerské kuchařské kanály lidí, kteří mají vaření spíše jako svého koníčka a nebo se kuchařskými celebritami teprve chtějí stát. Spojuje je touha ukázat něco nového, nápaditého a nebo poskytnout internetovým uživatelům co nejpraktičtější rady. Od Jacquese Pepina se tak můžeme dozvědět jak připravit kuřecí křídla do tvaru lízátek a vykostit kuře bez použití nože, kanál Howdini zase ukazuje jak upéct dort na panence Barbie.
Jak se na YouTube vydělává aneb co z toho
Za kvalitní obsah, který bude mít řádnou sledovanost, můžete být nakonec i odměněni. Partnerský kanál na YouTube totiž nabízí příležitost, jak přímo oslovit ty, kteří se o vaše videa zajímají a dokonce i začít na svém video obsahu vydělávat. Jde o zobrazování reklamy v prostředí vašich videí, což je právě způsob, jak se můžete obohatit.
Partnerský kanál si dnes může založit každý. Úspěch vám zajistí fanouškovská základna, která si vaše originální videa oblíbila a sleduje je dlouhodobě nebo je dokonce odebírá. Právě proto by se videa měla na platformě YouTube objevovat s určitou pravidelností. Spousta uživatelů partnerského kanálu vytváří své videoblogy pravidelně nebo se dokonce jedná o videa na pokračování.Snili jste vždy o tom, že povedete kurzy vaření nebo budete mít vlastní kuchařskou show? Zkuste to na YouTube, kde je největší publikum na světě.