GTA 5

GTA 5 Zdroj: Youtube.com

Mučení v počítačové hře: další hranice byla překročena. Čeká nás teď znásilňování?

Luděk Staněk

VIDEO: Páté pokračování úspěšné počítačové hry Grand Theft Auto ukazuje, že v počítačových hrách existuje stále mnoho hranic, které je možné překročit. (Tento článek obsahuje spoilery.)

Grand Theft Auto 5, páté pokračování megaúspěšné gangsterské herní ságy od společnosti Rockstar je podle některých údajů nejdražší počítačovou hrou všech dob. Její náklady na vývoj a výrobu podle všeho překročily 260 milionů dolarů- jen pro představu, znamenalo by to, že hra byla dražší než například Avatar a jediným filmem, který by překonal GTA 5 v nákladech by byly Piráti z Karibiku 3, jejichž rozpočet by šel ke 300 milionům dolarů. Ale byly to dobře investované peníze. Podle Forbesu Rockstar utržil za hru během prvních tří dnů miliardu dolarů.- Jen pro představu- nejúspěšnějším filmům s Harry Potterem trvalo dostat se na miliardu dolarů 19 dní od uvedení.

Není to úplně neočekávané- GTA 5 obsahuje nedesignovaný svět o velikosti přes 126 kilometrů čtverečních, spoustu vedlejších misí a hráčům umožňuje nečekanou svobodu. Předchozí čtyři díly byly nesmírně úspěšné a kontroverzní. Rockstar se musel už v minulosti bránit nařčením z toho, že hra (ve které se hráč pohybuje jako gangster mezi gangstery) je násilná, vulgární, podporuje násilí na ženách a podobně. Vše celkem bez problémů ustál, nicméně i tentokráte hra posunuje hranice v počítačových hrách dosud možného.

V jedné části hry má totiž hráč za úkol pomocí mučení zjistit úkryt a podobu muže, kterého musí následně zastřelit. Jistě podobných scén bylo v počítačových hrách spousta, tohle je ale poprvé, kdy hráč může (ba pro úspěch mise musí) aktivně mučit jinou postavu ve hře. Vyznění scény je přitom hodně nejednoznačné. Postava, která je mučena přitom možná chce mluvit, ale hráč se scéně tak jako tak nevyhne. Mučeného pak dostane vaše postava pokyn zabít, vy ho místo toho pustíte.

Redaktor časopisu Forbes Dave Thier považuje scénu ve skutečnosti za satirickou a za klíč k ní pak dialog, který se odehrá po ní během cesty na letiště, kde vaše postava mluví o tom, co je ve skutečnosti mučení a jaký je jeho účel. „Je to zcela zjevně satirický komentář na účet americké vlády a jejího vztahu k mučení,“ píše Thier. „Je to hodně černý humor, ale jde naprosto k věci.“

Celá scéna nicméně otevírá zásadní otázky - znamená to, že v dalších počítačových hrách můžeme čekat scény aktivního znásilňování?