Tekuté Vánoce ve firmách? Mezi dárky pro obchodní partnery vede jednoznačně alkohol
Alkohol je nejčastějším vánočním dárkem mezi obchodními partnery v českých firmách, malou pozornost vybírá skoro polovina z nich. Pro lahev alkoholu se společnosti rozhodnou v 65 % případů. Více než dvě třetiny podniků chtějí touto cestou utužit obchodní vztahy. Nákup realizují hlavně ve vlastní režii a hodnota darů se pohybuje v rozmezí do 500 korun. Vyplývá tak z průzkumu pro společnost Stock Plzeň-Božkov, realizovaný agenturou NMS Market Research.
Vánoční svátky nejsou jen dominantou rodinných kruhů, stále častěji se slaví i ve firmách a mezi obchodními partnery. A jak výzkum ukazuje, utužit dobré vztahy je nejsnazší právě lahvinkou alkoholu. Sahají k tomu téměř dvě třetiny tuzemských firem.
Nejpopulárnější dárek pro obchodní partnery je lahev alkoholu|
„Alkohol dlouhodobě drží přední příčky v popularitě vánočních darů. Čím dál oblíbenější se stávají importované značky. Například Captain Morgan je dokonce nejprodávanějším importovaným rumem u nás,“ dodává Tomáš Hejkal ze společnosti Stock Plzeň-Božkov.
Alkohol na prvním místě, dárkovým košům téměř odzvonilo
Nejčastějším vánočním dárkem pro obchodní partnery je lahev alkoholu (65 %), následují reklamní či firemní dárky (56 %). V menší míře jsou zastoupeny dárkové koše (15 %) a pozvání na oběd či večeři (10 %). Ve zbylých 26 % případů jde o zvláštní kreativní či žertovné dárky, dárkové poukázky, čokoládu, vlastní produkty a další.
Nejběžnějším důvodem, proč firmy vybírají dárky, je utužení obchodních vztahů (68 %). Ze zvyku či ze slušnosti darují firmy dárky ve 35 % případů a téměř čtvrtina společností se takto připravuje na budoucí spolupráci. „Cena alkoholu se samozřejmě liší dle důležitosti obchodního partnera. Čtvrtina společností pro ty nejvýznamnější plánuje nákup lahve začínající na ceně 500 korun,“ komentuje výsledky průzkumu Tomáš Hejkal, a dodává: „U běžných obchodních partnerů pak tři čtvrtiny společností vybírají alkohol v rozmezí sta až pěti set korun.“
Průzkumu se zúčastnilo 233 společností v České republice, z čehož 110 (47 %) společností zajišťuje dary pro své obchodní partnery.