„Lidi mě moc nepoznávali.“ Nizozemský král přiznal, že pracoval jako kopilot na komerčních letech
Nizozemský král Vilém Alexandr, který zemi vládne od dubna 2013, kdy v jeho prospěch rezignovala královna Beatrix, v rozhovoru pro deník De Telegraaf přiznal, že v minulosti pravidelně létal jako kopilot Královských nizozemských aerolinií (KLM). O tom, že padesátiletý král vlastní pilotní průkaz, se vědělo, nebylo však jasné, jak často se svému koníčku věnuje. Pasažéři jej prý v minulosti příliš nepoznávali. Nyní se má z Fokkeru 70 začít přeučovat na Boeing 737. Svůj koníček však musel kvůli vladařským povinnostem v posledních letech výrazně omezit.
Král Vilém Alexandr není jediným členem evropských královských rodů, jenž se věnuje létání. Princ William pracoval několik let jako pilot záchranné helikoptéry britského Královského letectva. Ačkoliv v lednu letošního roku oznámili, že se v pořadí druhý následník trůnu v létě vzdá pracovních povinností u East Anglia Air Ambulance, aby se plně věnoval královským povinnostem, veřejná služba patří mezi častá civilní zaměstnání členů královských rodin.
Nizozemský král podle vlastních slov létal s KLM více než dvacet let. Lety kopilotoval asi dvakrát měsíčně, běžně mluvil k pasažérům a před zpřísněním bezpečnostních opatření po září 2001 s nimi dokonce, když byly otevřené dveře do kokpitu, klábosil.
O létání mluví Vilém Alexandr jako o koníčku. „Máte letadlo, pasažéry a posádku. Máte za ně odpovědnost. Problémy, které máte v normálním životě, musí zůstat na zemi. Musíte se od nich úplně odpoutat a soustředit se na něco jiného. Létání je pro mě proto záležitost uvolnění.“
Král mimo jiné v rozhovoru zmínil, že jej pasažéři poznávali jen zřídka. Uniforma KLM a pilotská čepice jsou podle něj výborným maskováním. Občas se stalo, že jej poznali pasažéři po hlase, když k nim promlouval z kokpitu. Většina lidí ale podle něj stejně neposlouchá, v rámci svého občasného povolání si tak života vně královského paláce mohl užívat inkognito.