Nad elektrickým tahačem Semi Tesla se vznáší mnoho otazníků. Vážně je to zázrak?
Elon Musk je vizionář, o tom není pochyb. Jeho poslední novinkou jsou tahače na elektrický pohon, které slibují dlouhý dojezd a skvělé zrychlení. Mnozí mu ale vyčítají, že ho zkrátka nenavrhl nikdo, kdo by snad někdy řídil kamion.
Budoucnost už je možná tady
Tahač od Tesly vypadá velkolepě. Je to elegantní obr, který jako by vyjel ze sci-fi filmu. Některé společnosti už o tento „zázrak“ vyjádřily zájem a objednaly první kusy. Tesla slibuje dojezd až 800 km na jedno nabití. Tahač by měl zrychlit z 0 km/h na 100 km/h za 5 sekund a s plně naloženým návěsem už za 20 sekund. Všechno to vypadá moc krásně tak, až snad získáte pocit, že budoucnost už je tady. Problémem se ovšem zdá být praxe. Zlí jazykové totiž Semi vyčítají hned několik zásadních věcí.
Jeden tahač spotřebuje energii jako 3 000 domácností
Tahač by se po ujetých kilometrech měl nechat dobít na speciálních stanicích, které slibují desetkrát větší sílu dobíjení než současné superchargery a kde bude údajně během 30 minut připravený na další jízdu. Problémem ale je, že k plnému dobití spotřebuje 1 600 kilowattů, což je zhruba stejně jako příděl pro 3 000 domácností. Představte si, jak by to vypadalo, kdyby se kamiony na elektrický pohon skutečně masově rozšířily. Kde chce Elon Musk neustále brát tolik energie? Částečné nabití by údajně měla baterie získat při brždění, ale jedná se o minimum a hlavní problém tak stále visí ve vzduchu.
Infrastruktura a optimalizace trasy
V současné době ještě není vybudovaná dostatečná infrastruktura dobíjecích stanic. S klasickými kamiony je to jednoduché. Řidiči si naplánují trasu a prostě jedou. Mají k tomu i různé nástroje, které jim cestu usnadní. Například Total nabízí zdarma aplikaci AS24 pro optimalizování trasy, v které si řidiči zobrazí všechny užitečné body, které by mohli na své cestě využít. Aplikace ukáže servisy, parkoviště, sprchy, toalety, kde se platí mýtné nebo poskytne informace o areálech 24 nebo stanicích Total.
Zrcátka nahradil kamerový systém
Dalším problémem Semi je na první pohled bezpečná technologie, kterou ale v praxi zase tolik řidičů neocení. Například zcela chybí zrcátka, která konstruktéři nahradili kamerovým systémem. Důvodem je prý lepší aerodynamika vozu. Řidiči ovšem ve většině případů sledují kamion pomocí zrcátek nebo tak, že se při couvání vykloní a kontrolují návěs. Zrcátka plní nenahraditelnou funkci. Nemluvě o tom, že řidiči jezdí často přes noc a mít v potemnělé kabině zapnuté obrazovky není nic příjemného pro oči.
Řidič už si okénko jen tak nestáhne
U Semi rovněž chybí stahovací okénka, což s sebou nese další nepříjemnost. Kromě toho, že se řidič jednoduše nemůže podívat na návěs nebo jakoukoli jinou překážku a získat tak odhad vzdálenosti, bude nucen kvůli každé prkotině vystupovat z kamionu. Už jenom komunikace s policií, ochrankou nebo kýmkoli jiným, s kým řidič přijde do kontaktu, bude ztížená.
Muskovi se rozhodně nedá upřít vizionářský přístup k vývoji aut, ale Semi má mnoho věcí, na kterých by měla Tesla ještě zapracovat.