Video placeholder

Spotřeba piva v Česku klesá. Méně jej pijeme kvůli zdraví, vyšší ceně i zákazu kouření

red

V minulém měsíci se v tuzemských médiích objevily výsledky průzkumu Českého svazu pivovarů a sladoven ze kterých plyne, že spotřeba piva v Česku klesla loni meziročně o pět litrů na hlavu. Co je ale hlavním důvodem tohoto poklesu? Podle dat agentury NMS Market Research stojí za nižší spotřebou zdravější životní styl Čechů (28 %), rostoucí ceny piva (23 %), ale také například zákaz kouření v restauracích (17 %).

Zákaz kouření uvedl jako hlavní důvod nižší konzumace piva i Český svaz pivovarů a sladoven, z našich dat ale plyne, že Češi stále více myslí i na svoje zdraví,“ říká Kamil Kunc, Client Service Manager agentury NMS Market Research.

Data z průzkumu rovněž ukazují, že Češi pijí méně piva jak doma, tak v restauracích. Zatímco v domácnosti si častěji dopřává pivo oproti loňsku jen 9 % Čechů, méně národního moku tam konzumuje 23 % dotázaných. V restauracích a hospodách pije více piva oproti loňsku pouze 7 % lidí, dokonce 31 % si ho tam však vychutnává méně.

I když pijeme méně, stále patříme mezi premianty

Ačkoliv se piva v České republice vypije méně, stále ho milujeme. Alespoň jednou za týden si v letním období doma pivo otevře 71 % Čechů. Do restaurace na „točené“ zavítá alespoň jednou týdně 55 % z nás. I když se v mnoha zemích světa pivo pije pouze k jídlu a naprosté většině stačí jedna až dvě skleničky, Češi se neomezují. „Celých 46 % respondentů uvedlo, že je schopno v restauraci vypít alespoň čtyři piva. Zároveň je Čechům poměrně jedno, jak silné pivo kupují. Dohromady 32 % dotázaných pije v hospodách klasické desítky, jedenáctistupňové pivo preferuje 31 % Čechů a ležák si objednává každý čtvrtý,“ doplňuje Kamil Kunc.

Doma Kozel, v restauraci Plzeň

Velkopopovický Kozel vévodí žebříčku piv, které si nejraději otevřeme doma (15 %). V restauracích mají Češi nejraději točenou Plzeň (18 %), následovanou již zmíněným Kozlem (12 %), Radegastem (11 %), oblíbené jsou na čepu také Gambrinus, Svijany a Staropramen. „Klasický český pivař je věrný své značce, která má dlouhou tradici. Je to podobně jako s fotbalovým klubem. Když člověku některé pivo zachutná, mění jej za jiné jen velmi výjimečně. To potvrzuje i fakt, že v Česku pije takzvané speciály pouze každý desátý člověk, který má rád pivo,“ uzavírá Kamil Kunc.

Pokud si vyrazíme do restaurace či hospody, vypijeme během jedné návštěvy obvykle dvě až tři piva (37 %), čtyři až pět piv si dá běžně 24 % z nás, šest až deset piv pak uspokojí 19 % pivařů a naopak jedno pivo stačí 16 % populace. Více něž jedenáct kousků pak zvládnou pouze 3 % z nás.