PMK Solutions - vítězný tým inovátorů v kategorii předluženosti

PMK Solutions - vítězný tým inovátorů v kategorii předluženosti Zdroj: Facebook Business Link

Social Innovation Weekend 2018: Co to vlastně jsou sociální inovace?

red

Konkrétní nápady, které vznikly na vůbec prvním středoevropském Social Innovation Weekendu 2018, přinesly odpověď. Vítězný tým inovátorů v kategorii předluženosti se stal polský PMK Solutions, který se rozhodl bojovat s extrémní zadlužeností, jež trápí mladé i v jejich zemi, pomocí osvětové webové stránky. Další umístěné týmy chtějí pomocí počítačové hry lépe propojit komunitu neslyšících se slyšícími nebo díky únikové hře zlepšit vztahy mezi seniory a mladší generací. Soutěžní maraton, při němž 16 týmů hlavně ze zemí V4 vymýšlelo nová sociální řešení, proběhl 23.- 25. listopadu 2018 v designovém coworkingovém prostoru Business Link v pražských Holešovicích. Spolufinancován byl Visegrádským fondem.

Inovátoři jsou nadějí společnosti

Navzdory tomu, že zavádění sociálních inovací zvyšuje konkurenceschopnost států, většina obyvatel v České republice o nich nemá téměř žádné povědomí. A to i přes to, že projekty, které se jako sociální inovace dají nazvat, stále častěji vznikají i zde. Sami sociální inovátoři by rádi propojili svá řešení s komerční sférou a pohlíželi na projekty jako na byznysové modely. „První ročník Social Innovation Weekendu poskytl čas, prostor, expertízu a další zdroje mladým lidem z Česka, Slovenska, Polska a Maďarska, aby přišli s nápady, jak svět změnit k lepšímu. Pokud se povede rozjet byť jen jeden z jejich nápadů, setkání splnilo účel. Povědomí o sociálních inovacích roste v Česku pomaleji než v západních zemích, ale našich šedesát inovátorů dokázalo, že nás čekají inovované zítřky,” představil ideu SIW 2018 jeho pořadatel Tomáš Studeník.

Všichni si rádi hrajeme, tak proč se zábavou také nepoučit

„Kreditní karty i půjčky mají v Polsku opravdu dobrý marketing,” mluví o pozadí svého nápadu zástupkyně polského týmu PMK Solutions Paula Wysmolinska, „jenže mladí lidé si neuvědomují, jaké následky jejich využívání má.” Speciální webovou stránkou, která bude systém života na dluh a jeho úskalí popisovat, chtějí tíživou situaci, která trápí Polsko stejně jako Česko, změnit. Svým nápadem si vysloužili účast na na konferenci Ashoka European Changemakers Summit 2019.

Kromě zadluženosti vylepšovali inovátoři ze zemí visegrádské čtyřky také takzvanou mezigenerační propast. Maďarský tým Empathy Talent Crew se rozhodl ji zaplnit pomocí únikové hry Labyrint života, v níž se účastníci stanou vždy o 10 let staršími. Musí tak řešit životní výzvy skrz odlišný úhel pohledu. Hra vyústí ve dvaceti minutovou retrospektivu, ve které dostane hráč na své úkony zpětnou vazbu od profesionála. Tým Eye Scream složený na místě z jednotlivců z Polska a Slovenska, byl pak vlastně zhmotněnou ukázkou, jak spolu mohou při dobré vůli komunikovat neslyšící a slyšící. Společně vymysleli počítačovou hru, která má dětem pomoci objevit svět druhé strany. Děti ve hře objevují super svět jiné planety a komunikují spolu jako příšerky, které znakují. Jde vlastně o learning proces pro slyšící, kteří ve hře postupují úrovněmi nahoru podle toho, kolik znaků už se zvládly naučit.

Partneři akce

Záštitu převzaly Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy i Ministerstvo práce a sociálních věcí. Dalšími partnery akce byla Ashoka, Kariérní centrum ČVUT, Nadace Karla Janečka, Junior Achievement Czech Republic, Connect Coworking, Startup Academy Poland, Demokratikus Jogok Fejlesztéséért Alapítvány, Aliance pro mladé, Impact Hub Praha, Inovační laboratoř, UP21, IdeaSense, The Slovak Alliance for Innovation Economy.

Výsledková listina Social Innovation Weekend 2018

Oblast předluženosti:

Ashoka European Changemakers 2019

PMK solutions: Lets talk about money

Projekt PMK solutions se rozhodl bojovat s extrémní zadlužeností, jež trápí mladé lidi pomocí osvětové webové stránky. Ta lidem ukáže, že existují i alternativní řešení, jak si půjčit peníze, než jsou kreditní karty. Lidé si často neuvědomují následky, které využívání karet přináší, a proto bude web také popisovat systém života na dluh a jeho úskalí. Zároveň by měl poskytovat individuální konzultace tak, aby lidé začali nejdříve s jednoduššími finančními operacemi a naučili se základy finanční gramotnosti.

Oblast vzdělávání neslyšících:

Startup World Cup and Summit 2019

Eye Scream

Tým Eye Scream spolupracoval s neslyšící mentorkou a společně vymysleli počítačovou hru, která má pomoci objevit svět neslyšících. Děti mají ve hře superschopnosti příšerky a objevují svět jiné planety pouze pomocí rukou a učí se znakovat. Jde vlastně o learning proces pro slyšící, kteří ve hře postupují nahoru podle toho, kolik znaků už se zvládly naučit. Hra by měla být dostupná také ve virtuální realitě.

Oblast mezigenerační propasti:

Startup Safari Budapest 2019

Empathy Talent Crew: The Labyrinth of Lifetime

Úniková hra The Labyrinth of Lifetime se zaměřuje na mezigenerační propast. V různých částech hry se hráči musí popasovat s různými životními výzvami a to vždy v různém věku. Vyzkouší si, jaké to je např. žádat o práci v 16, ale i v 60 letech. Životní výzvy řeší skrze různé perspektivy. Hra vyústí ve dvacetiminutovou retrospektivu, ve které dostane hráč na své úkony zpětnou vazbu od profesionála.

Speciální cena

Shortlist TOP20 Social Impact Award Czech Republic

No F-Ears

Tým No F-ears vymyslel aplikaci, která řeší návštěvu neslyšícího pacienta u lékaře bez nutnosti přítomnosti tlumočníka. V aplikaci si neslyšící zarezervuje den a čas, kdy lékaře navštíví. Tímto odpadne stres spojený s telefonováním, kdy je pacientovi odepřena komunikace ve znakovém jazyce. Další funkcí této aplikace je live chat, který slouží k usnadnění konverzace mezi doktorem a pacientem v rámci osobní návštěvy v ordinaci. Za účelem zajištění oboustranného komfortu v rámci hovoru je přední čočkou mobilního telefonu pacienta snímán znakový jazyk a v reálném čase překládán do mluvené řeči pro potřeby doktora. Zpětná komunikace funguje na principu voice-to-message. Doktorova řeč je aplikací přepsána do textu, který může být před odesláním na pacientův telefon finálně upraven. Pacient i doktor mohou zároveň využít možnosti konzultace na dálku (videohovor), která nabízí podobné technické rozhraní jako live chat.

Cena veřejnosti

G-set: KeepUP with people around

O cenu veřejnosti se zasloužila platforma KeepUP, která chce vytvořit sousedskou komunitu. Platforma propojí lidi z okolí a rychleji mohou vyřešit problém, který je v místě bydliště trápí. Komunita by navíc propojovala více generací díky společným aktivitám.