Regály jedné ze slovenských prodejen Tesco zely prázdnotou

Regály jedné ze slovenských prodejen Tesco zely prázdnotou Zdroj: Ministerstvo životního prostředí SR

Regály jedné ze slovenských prodejen Tesco zely prázdnotou
Regály jedné ze slovenských prodejen Tesco zely prázdnotou
Regály jedné ze slovenských prodejen Tesco zely prázdnotou
Regály jedné ze slovenských prodejen Tesco zely prázdnotou
Regály jedné ze slovenských prodejen Tesco zely prázdnotou
5 Fotogalerie

Žádné ovoce, zelenina ani pečivo. Tesco otevřelo prázdné, aby upozornilo na klimatické hrozby

Tereza Stonišová

Slovenská prodejna známého řetězce Tesco, vzbudila u našich sousedů poměrně značnou pozornost. Otevřela totiž svůj obchod, aniž by v něm bylo zboží. Řetězec tím chtěl ukázat, jak by vypadal svět bez včel.

Tesco se rozhodlo, že se zapojí do všeobecné mobilizace za změnu přístupu k životnímu prostředí a do svých regálů v jedné prodejně záměrně neumístilo zboží, které souvisí s produkcí včel. Tesco tím chtělo upozornit, jak klíčovou roli hrají včely v potravinovém řetězci a v potravinové výrobě obecně. Jejich nedostatek zdaleka neznamená jen zdražení a nedostatek medu. Vymírání tohoto drobného hmyzu a jeho nedostatečná ochrana vede především k nízkému opylování - právě v tom spočívá jejich hlavní význam. 

U příležitosti otevření slovenské pobočky Tesco tak chybělo mnoho věcí, na které jsou lidé zcela běžně zvyklí - šlo například o slunečnicový olej, dále výrobky, které obsahují cukr (jichž je bohužel drtivá většina), veškeré ovoce a zelenina, ale také pečivo a samozřejmě med. Zákazníci nové prodejny tak povětšinou odcházeli s prázdnou. 

Málo se ví, že med, nejznámější včelí produkt, tvoří jen 10 % celkové produkce potravin, ke které je zapotřebí včelstev. Zjednodušeně řečeno má opylení klíčový význam pro růst rostlin a pro jejich pomyslnou "výnosnost", potažmo pro jejich holé přežití.