Žádné ovoce, zelenina ani pečivo. Tesco otevřelo prázdné, aby upozornilo na klimatické hrozby
Slovenská prodejna známého řetězce Tesco, vzbudila u našich sousedů poměrně značnou pozornost. Otevřela totiž svůj obchod, aniž by v něm bylo zboží. Řetězec tím chtěl ukázat, jak by vypadal svět bez včel.
Tesco se rozhodlo, že se zapojí do všeobecné mobilizace za změnu přístupu k životnímu prostředí a do svých regálů v jedné prodejně záměrně neumístilo zboží, které souvisí s produkcí včel. Tesco tím chtělo upozornit, jak klíčovou roli hrají včely v potravinovém řetězci a v potravinové výrobě obecně. Jejich nedostatek zdaleka neznamená jen zdražení a nedostatek medu. Vymírání tohoto drobného hmyzu a jeho nedostatečná ochrana vede především k nízkému opylování - právě v tom spočívá jejich hlavní význam.
U příležitosti otevření slovenské pobočky Tesco tak chybělo mnoho věcí, na které jsou lidé zcela běžně zvyklí - šlo například o slunečnicový olej, dále výrobky, které obsahují cukr (jichž je bohužel drtivá většina), veškeré ovoce a zelenina, ale také pečivo a samozřejmě med. Zákazníci nové prodejny tak povětšinou odcházeli s prázdnou.
Málo se ví, že med, nejznámější včelí produkt, tvoří jen 10 % celkové produkce potravin, ke které je zapotřebí včelstev. Zjednodušeně řečeno má opylení klíčový význam pro růst rostlin a pro jejich pomyslnou "výnosnost", potažmo pro jejich holé přežití.