Zdroj: Blueberry

Co je to Assessment centrum? Jak probíhá a jak se na něj co nejlépe připravit?

Prezentace klienta

Setkali jste se v rámci výběrového řízení na novou pracovní pozici s Assessment centrem, ale vůbec netušíte, o co se jedná, jak to probíhá, a jak se na to vlastně připravit? Na tyto otázky se vám pokusíme odpovědět v následujícím článku.

Assessment centrum, často označované také zkratkou AC či ACM, je standardizovaný druh výběrového řízení, které probíhá většinou ve větším počtu uchazečů, ovšem v některých společnostech se můžete setkat také s individuální formou. Cílem Assessment centra z pohledu zaměstnavatele je posouzení odborného potenciálu na danou pozici, stejně tak jako zjištění, zdali konkrétní uchazeč odpovídá firemní kultuře společnosti. Pro uchazeče je pak ACM další příležitostí, jak lépe poznat a vcítit se do fungování a principů firmy, jednotlivého oddělení nebo konkrétního týmu.

Jak Assessment centrum probíhá a kolik se ho účastní lidí?

Konkrétní průběh AC vám nikdo předem nesdělí, což je vlastně podstata tohoto výběru vhodných uchazečů. Zaměstnavatel chce zjistit vaše přirozené předpoklady bez předchozí přípravy. Zároveň je také nutno počítat s tím, že každá společnost si průběh AC nastavuje sama, proto se průběh u jednotlivých firem může výrazně lišit.

Na AC se můžete setkat přibližně s 5 až 10 dalšími uchazeči. V roli hodnoticích pozorovatelů jsou většinou zkušení manažeři a vedení společnosti. Abyste získali lepší představu, pojďme se podívat na konkrétní příklad, a to na Assessment centrum společnosti ŠKODA AUTO. V tomto případě se na výběrové řízení pozve maximálně 10 relevantních uchazečů, kteří se ucházeli o pozici a prošli výběrem vhodných CV.

Shutterstock

Délka ACM se liší – například trainees mají jednodenní assessment, doktorandi půldenní a u manažerských pozic je ACM klidně i vícedenní. Ve všech případech se hodnotí různé typy úkolů - individuální a skupinové. Dále je brán potaz na sebereflexi, týmovou práci, orientaci na zákazníka nebo proaktivitu. Přítomno je 6 pozorovatelů z řad zkušených a proškolených manažerů z nejrůznějších oblastí ŠKODA AUTO. Dále jsou zde dva moderátoři, kteří se starají o průvod celým řízením, k dispozici jsou také dva asistenti a dva herci pro nejrůznější modelové situace.

Nejlepší příprava na Assesment centrum je být sám sebou

Úkoly, které na vás čekají v ACM mohou být různorodé a měly by pozorovatelům ukázat, jak se projevujete v nejrůznějších situacích. Někdy budete řešit úkol zcela samostatně, jindy zase v týmu. Nikdy dopředu nevíte, co vás čeká, proto se nejde nijak výrazně připravit, nastudovat materiály apod. Pokud máte talent pro dané zaměstnání, uvidíte, že to zvládnete zcela přirozeně. Úkoly velmi často simulují reálné situace, které se v rámci vaší pozice mohou objevit a na vás je ukázat, jak byste takové situace či problémy řešili. Umíte vhodně komunikovat se zákazníkem, nadřízeným nebo klientem? A jak se postavíte k přímé konfrontaci? Jste průbojní? Umíte pracovat v týmu? Dokážete lidi vést?

Dostali jste pozvánku do Assesment centra? Vydáváte se na dobrodružnou cestu do neznáma, kde neexistují poražení

Té cesty se však nijak nemusíte bát. ACM je stále oblíbenější forma výběrového řízení a řada firem si ji přizpůsobuje dle svých požadavků. Ačkoliv může být průběh náročný, uvidíte, že tuto zkušenost ve svém pracovním životě jistě oceníte. A pokud se vám nepodaří uspět, nezoufejte. Neznamená to, že jste špatní nebo jste udělali chybu, nejspíš se hodíte na trochu jinou pozici nebo do jiné společnosti.

Chcete pracovat ve ŠKODA AUTO? Nabídky volných odborných pozic najdete na stránce www.skoda-kariera.cz.