Nový iPhone 3GS

Nový iPhone 3GS Zdroj: SITA

Haló?!

Miloš Čermák

Před časem jsem na blogu nebo v nějakém článku napsal, že mi na iPhonu vadí, že je nejméně vhodným telefonem pro používání při řízení. Záhy jsem dostal dopis od jednoho čtenáře, v němž stálo, jak je zklamaný, když patřím k těm idiotům, co ostatní ohrožují tím, že jednou rukou řídí a druhou drží telefon u ucha.

Ujistil jsem ho, že mezi tyto lidi rozhodně nepatřím, protože sice v jedné ruce držím telefon, ale v druhé kelímek s kávou, a tedy zásadně řídím levým loktem, případně pravým kolenem. Na což mi už neodpověděl.

Haló?!Haló?!|Marek DoušaByl to samozřejmě chabý pokus o bonmot, a jestliže represívní orgány právě vystřihují tento sloupek z časopisu jako možný důkaz, tak vše popřu s odvoláním na literární nadsázku (byť si pamatuju, jak mě ještě v devadesátých letech policie předvolala kvůli nějakému článku, oficiálně bylo důvodem "podání vysvětlení", a po mém argumentu o "literární nadsázce" zvedl policista oči od psacího stroje a zeptal se: "Tak píšete literaturu, nebo do novin?").

Na druhou stranu mám od počátku o zákazu používání telefonu při řízení své pochybnosti. Myslím si, že držení telefonu jednou rukou u ucha žádné valné ohrožení bezpečnosti nepředstavuje. Co odvádí pozornost mnohem víc, je samotný hovor, zvlášť když ho vedete s nějakým pitomcem. Domnívám se, že telefonovat a držet mobil v ruce je naopak bezpečnější, protože člověk jede jaksi automaticky opatrněji. Zatímco když mluví prostřednictvím hands-free a zapřede se do nějakého zajímavého (nebo emocionálně vypjatého) hovoru, může se mu snadno stát, že zapomene, že zároveň řídí. Nemám to podepřené žádnými důkazy, ale takový je můj pocit.

Co je podepřené výzkumem, je fakt, že zavedení zákazu telefonování bez hands-free ve čtyřech amerických státech nijak nesnížilo počet nehod. Vyplývá to ze studie Institutu pro bezpečnost na dálnicích, která byla zveřejněna před dvěma týdny. V rámci studie zkoumali dobrovolníci s tužkou a papírem podél silnic, kolik lidí navzdory zákazu telefonuje, a zjistili, že počet telefonujících ve srovnání s předešlými obdobími výrazně poklesl (o 41 až 76 procent podle státu). Naproti tomu nehod neubylo.

"Moc tomu nerozumíme. Asi to znamená, že držení telefonu nepředstavuje pro řidiče tak velké rozptýlení jako jiné činnosti," řekl prezident dotyčného Institutu deníku New York Times.

Takže jsem se chtěl zeptat, jestli dostanu zpátky ty tři body, o které jsem před časem přišel. Policie nechť mi to pokud možno zatelefonuje. Nerad bych tuhle záležitost vyřizoval esemeskami. Ty se při řízení na iPhonu fakt nedají naťukat.