Probouzí Facebook ve svých uživatelích smutek?
Tím, že nám Facebook pomáhá podělit se o své štěstí, nás ve výsledku dělá nešťastnými. Alespoň podle nedávné studie Alexe Jordana ze Stanfordské univerzity.
Jordan a jeho tým se zaměřili na mladé uživatele Facebooku. Především studenty univerzit. Zkoumali na nich, jaký má Facebook dopad na jejich náladu a jak celkově ovlivňuje jejich citové rozpoložení. Podle magazínu Slate přišli na několik pozoruhodných věcí. Například – když si mladý člověk čte na Facebooku o tom, jak se všem jeho „friends“ všechno daří, dívá se na jejich krásné fotky a všechna ta „like“ kliknutí, kterých nasbírali více než on, neuvědomuje si, jak velký dopad má tohle všechno na jeho psychiku. Celý proces totiž negativně ovlivňuje smýšlení až do té míry, že každý třetí z nás má tendenci upadnout do jakési chandry z toho, že celý svět Facebooku je šťastnější a úspěšnější než my.
Samotný nápad k průzkumu dostal student v momentě, kdy si všiml, že většina jeho kamarádů rapidně měnila náladu hned po zalogování na Facebook. „Oni byli přesvědčeni, že všichni žijí lepší životy a děsně je to drásalo,“ uvedl Jordan pro Slate.
Jordan ve spojitost s výsledky studie zmiňuje důležité detaily: na Facebooku je kupříkladu pouze „like“ možnost - a ne „dislike“; když napíšete do statusu negativa, máte mnohem míň „lajků“ (logicky, přeci neklikne někdo na „like“, když vám umřel pes) než na pozitivní statusy; jakmile máte hezčí fotky, jste populárnější. Chmury jsou hned za rohem.
Francouzský filosof Charles Montesquieu řekl: „Kdybychom chtěli být pouze šťastní, tak je to jednoduché. Jenže my chceme být většinou šťastnější než ostatní lidé a to už bývá těžší, když zpravidla o všech ostatních smýšlíme jako o těch zaručeně šťastnějších.“ Montesqiue zemřel v roce 1755 a o Facebooku neměl ani páru. O to víc se však trefil svou teorií do naší doby. Facebook se zase perfektně trefuje do povah, které se nechají vydeptat přibarvenými statusy svých „přátel“ na Facebooku. Z té studie plyne jasné ponaučení – jestli si nejste se sebevědomím moc jistí v kramflecích, tak na Facebook radši nelezte. Nebo tam alespoň nehrajte soutěž o to, kdo je větší virtuální narcis. Mohlo by vám to virtuálně zlomit srdce.
Ilustrační obrázek pochází ze seriálu BBC Misery Bear, který pojednává o smutném medvídkovi, který mimo jiné tráví příliš mnoho času na Facebooku.