Jiří Trnka při práci na filmu Kybernetická babička

Jiří Trnka při práci na filmu Kybernetická babička Zdroj: ČTK / Karel Mevald

Zahrada
Jiří Trnka vypracoval ve 30. letech pro Divadlo Spejbla a Hurvínka nové podoby loutek Žeryka a Máničky
Jan Werich (vlevo) a Jiří Trnka (vpravo) v pražské vinárně U lišky Bystroušky, únor 1966
Osudy dobrého vojáka Švejka: tvůrce Trnka, vyprávěč Werich
Karafiátovu knížku Broučci ilustroval poprvé v roce 1941
6 Fotogalerie

Na svůj talent nesázím: Před 110 lety se narodil legendární Jiří Trnka

Pavel Kovář

Slavný loutkář, ilustrátor, malíř a režisér animovaných filmů Jiří Trnka (24. 2. 1912–30. 12. 1969) měl přímo renesanční nadání. „Nejsem příliš talentovaný, u mne je důležitější soustředění a práce s nápadem,“ říkal přitom o sobě. „Na svůj talent nesázím. Předělávám, přepisuji a spoléhám na to, že odvedu dobrý průměr.“

Jiří Trnka se narodil 24. února 1912 v plzeňské dělnické čtvrti Petrohrad. Od dětství navštěvoval loutkové divadlo Josefa Skupy a už jako jedenáctiletý se stal členem souboru. Duchovní otec loutek Spejbla a Hurvínka, Josef Skupa, ho navíc učil kreslení na reálce. „Nebýt Skupy, byl by ze mne možná malíř, ale nikdy ne loutkář a divadelník,“ vzpomínal Trnka později. „Neprůbojný Jiří mluvil tiše a nikdy se hlasitě nesmál. Manžel ho měl moc rád a říkal mu Trnčí,“ pamatovala si Jiřina Skupová.

Dřevěné divadlo

Když začala hospodářská krize, Jiřího otec zavřel svou klempířskou dílnu a talentovaný student opustil školu, aby přispíval do rozpočtu rodiny coby soustružník dřeva či prodavač. Nicméně ve svém volnu nadále vyráběl ve Skupově divadélku loutky a navrhoval scény. A byl to principál Skupa, kdo tehdy rozhodl o osudu sedmnáctiletého mladíka. Navštívil jeho rodiče a přemluvil je, ať mu dovolí studovat v Praze Uměleckoprůmyslovou školu. Otec byl proti, ale nakonec souhlasil, ­ovšem pod jednou podmínkou: chlapec si při studiu musí na živobytí vydělávat sám. Jiří v tom problém neviděl, s pomocí kamaráda a novináře Karla Šlaise-Kovala začal přispívat kresbami do novin i časopisů. Pro Skupu předělal loutku Hurvínka a nově vytvořil Máničku i Žeryka. O prázdninách navrhoval hračky v rokycanské továrně Hamiro.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!