.

. Zdroj: Shutterstock

Levné, ale nekvalitní. Pohonné hmoty v Česku zlevňují, ale častěji se objevuje závadné palivo

Jiří Štefek

Pohled na ceníky u čerpacích stanic se pro tuzemské motoristy za poslední týdny stal přívětivějším. Ceny pohonných hmot v České republice totiž klesají a podle všeho budou v tomto poklesu pokračovat i nadále. Snižující se náklady na dopravu však kalí skutečnost, že v zemi podle šetření České obchodní inspekce přibývá pump, které motoristům prodávají nevyhovující palivo. To v krajním případě může poškodit i motor auta.

Nejprve však uveďme aktuální ceny paliv u tuzemských pump. Podle dat společnosti CCS, která ceny pohonných hmot dlouhodobě sleduje, se aktuálně v České republice prodává litr benzinu Natural 95 v průměru za 37,18 koruny, což je oproti minulému týdnu o 31 haléřů méně, a litr motorové nafty za uplynulý týden zlevnil o 43 haléřů na 35,31 koruny. Oproti situaci v polovině července je cenový rozdíl a tudíž i zlevnění mnohem zřetelnější. Tehdy se totiž Natural 95 prodával za 38,51 koruny a nafta za 37,20 koruny. Natural je nyní tedy levnější zhruba o 1,30 koruny a nafta pak o 1,90 koruny. Při plné nádrži už se tak jedná o úsporu v řádu mnoha desítek korun. Je však potřeba připomenout, že tyto ceny jsou průměrné a v rámci celé země jsou obrovské cenové rozdíly. Nejdražší paliva jsou v Praze a u dálničních tahů, kde ceny za litr nafty či Naturalu jsou i o několik korun vyšší než je celorepublikový průměr.

Analytici očekávají, že pokles cen o desítky haléřů za litr paliva bude pokračovat i v dalším období.  Za poklesem cen stojí mix různých geopolitických i ryze domácích okolností, od potíží čínské ekonomiky až po pokles velkoobchodních cen a snižování marží rafinérií. Dalším faktorem je i skutečnost, že pomalu končí tuzemská letní motoristická sezona, kdy lidé hojně cestují na dovolené a za prázdninovými aktivitami. Čerpací stanice si pak skrze vyšší ceny poháněné tímto motoristickým boomem vylepšují svoje hospodářské výsledky.

Nedávno však Česká obchodní inspekce (ČOI) zveřejnila výsledky šetření kvalit paliv v prvním pololetí letošního roku a u nich by měl zbystřit každý motorista. ČOIka v tomto období totiž vyhodnotila jako nevyhovující zhruba 1,1 procenta odebraných vzorků. Meziročně jde o zhoršení, počet nevyhovujících vzorků až trojnásobně vzrostl. Nejvíce problémů kontroly zjistily u motorových benzinů. Inspekce proto zatím letos zakázala prodej paliva za více než milion korun.

Inspekce za prvních šest měsíců odebrala u čerpacích stanic 1359 vzorků benzinu, motorové nafty, zkapalněného ropného plynu a stlačeného zemního plynu. Stanoveným jakostním požadavkům nevyhovělo 15 vzorků. Počet nevyhovujících vzorků je tak už za pololetí vyšší než za celý loňský rok. V České republice je v současné době v provozu 3970 veřejných čerpacích stanic. Vzhledem k tomu, že inspektoři odebírali na každé jimi navštívené stanici více vzorků různých paliv, je zřejmé, že z celkového množství pump v zemi jich navštívili jen zlomek a míst, kde mohou řidiči potenciálně narazit na nekvalitní paliva, je tedy více.

Nevyhovující kvalita pohonných hmot může přitom znamenat pro motoristy problém, kdy skrze tankování nekvalitního paliva může v krajním případě dojít i k poškození motoru. Jeho oprava si pak může vyžádat investice v řádu několik desítek tisíc korun, což je citelně více než ušetřených několik stokorun za nákup u čerpacích stanic s nebývale levnými pohonnými hmotami.

V současné době má Česká republika jedny z nejnižších cen paliv v Evropské unii. Přesvědčit se o tom mohla řada našinců při cestách na dovolenou na západ či jih Evropy, kde nezřídka cena litru paliva oscilovala okolo dvou eur (přes 50 korun). Podobné ceny byly v České republice před dvěma lety na jaře krátce poté co Rusko přepadlo sousední Ukrajinu. Zdejší ceny se však po několika měsících stabilizovaly a poklesly. Nicméně doby, kdy se v Česku tankovala paliva okolo 30 korun za litr už zřejmě (nikdy) nevrátí.