Národ hloupne, školy se zhoršují, vlády 20 let selhávají
Výsledky mezinárodního srovnání znalostí žáků pod názvem PISA (Programme for International Student Assessment), do něhož se zapojili patnáctiletí žáci ze 65 zemí světa, jsou pro Česko hrozivé. Ve středu zveřejněné informace ukazují na to, že naše základní školství se propadá stále rychle do podprůměru. Ví se o tom už léta, ale stát proti tomu nic nedělá.
Z průzkumu například vyplynulo, že znalosti českých dětí se v posledních letech zhoršily nejvíc ze všech srovnávaných zemí. Čtenářské dovednosti našich žáků jsou podprůměrné, v matematice a přírodních vědách jsou děti průměrné. Největší problémy mají české děti s kritickým posouzením textu. "V rozmezí devíti let (2000-2009) se v České republice rapidně zmenšil počet žáků, kteří uvedli, že čtou denně nějakou dobu pro radost," uvádí zpráva. V matematice se však od roku 2003 zhoršily nejvíce ze všech zemí. V přírodních vědách byl propad českých žáků od roku 2006 druhý největší.
Čeští školáci se umísťují mezi vyspělými zeměmi na konci tabulek i v těchto „disciplínách“: Žáci neposlouchají, co učitel říká. Ve třídě je hluk a nepořádek. Učitel musí dlouho čekat, než se žáci utiší. Žáci nedokáží dobře pracovat. Žáci začínají pracovat až dlouho po začátku hodiny.