Krev a pepřový sprej. Americký "svátek" konzumu se zvrhl ve festival násilí
Infarkty, střelba před obchody, útoky nožem, všudypřítomné tlačenice, vyrabované výlohy a zákazníci postříkaní pepřovým sprejem; název amerického konzumního "svátku" černý pátek, který následuje po Dni díkuvzdání, získal ve světle dramatických událostí z konce minulého týdne diametrálně odlišný význam.
Během víkendu zaplavily internet děsivé zprávy a videa nahraná v obchodech z různých koutů USA. K rozpoutání násilí stačilo málo; nabídka zlevněného zboží.
Páteční nákupní šílenství má jednu oběť. V Západní Virginii dostal zákazník v davu infrakt. Podle deníku The Daily News zkolaboval před očima řady lidí, kteří incident ignorovali a dokonce překračovali jeho tělo v honbě za zlevněným zbožím. Zemřel po převozu do nemocnice.
V San Franciscu postřelil lupič člověka, který se odmítal vzdát svého nákupu, a v San Fernandu postříkala žena pepřovým sprejem hlouček lidí jen proto, aby se snáze dostala k regálu s videohrami.
Podle profesorky maketingu Theresy Williamsové z Indianské univerzity vytvořil letos tvrdý marketing ve spojení se zoufalými zákazníky hotovou výbušnou směs.
Podíl viny nesou i obchody, které otevřely v očekávání vysokého zájmu v brzkých ranních hodninách, jen aby uvítaly nevyspalé a popuzené zákazníky posedlé slevami. Řada z nich se musela ještě před svítáním potýkat na parkovištích se zloději, kteří využili výjimečné příležitosti.
"Přidejte k tomu fenomén online voucherů, který uspokojuje psychologický hlad po nalezení neskutečných slev, a máte zaděláno na problém," řekla blogu The Huffington Post Williamsová.
Slevy pokračují i dnes, i když jen na internetu. Pro pondělní marketingovou akci po černém pátku se vžil název "kyberpondělí" a jak se zdá, je určena především lidem, kteří netouží po adrenalinových bojích mezi regály. Ty nehorší můžete vidět v následujících videích.
Boj o vaflovače za dva dolary:
Nebezpečný boj o videohry: