Německo, reklama

Německo, reklama Zdroj: Profimedia.cz

Němci věří reklamě a šíleně kvůli ní utrácejí. A zejména na dluh

Jan Berwid-Buquoy

Obsah některých reklam je velice sporný. Úroveň nabízeného zboží je tak nízká, že to někdy spíše potenciálního zákazníka od zakoupení odrazuje, než aby ho to k tomu ponoukalo. Tato skutečnost samozřejmě s kvalitou nabízeného produktu nemá nic společného. Zdá se však, že si s tím v SRN hlavu nelámou. Němci reklamu milují, ať je, jaká chce!

 

Jednou z nejhorších urážek v Anglii je: „Jsi hloupý jako televizní reklama!“ (You are stupid as a TV advertising!) V Německu to zásadně neplatí. Odborný časopis Horizont provedl průzkum u 2500 dotazovaných na téma: „Věříte reklamě?“ Odpovídali lidé ve věku mezi 16 a 69 roky. Jak to dopadlo? Sedmapadesát procent Němců považuje reklamy za hodnověrné a na úrovni. Dokonce 9,8 % dotazovaných se vyslovilo, že konají své nákupy pouze podle reklamních nabídek. Ani jeden z 2500 občanů se nevyjádřil odmítavě k úrovni reklam v televizi, na internetu nebo v rozhlase.

 

Přednost dávali reklamám televizním, neboť jsou prý vítaným doplňkem zábavných pořadů (jako například Kdo bude milionář? s oblíbeným moderátorem Güntherem Jauchem). Nadpoloviční většina Němců považuje televizní propagaci výrobků za vtipnou, seriózní a intelektuálně na výši. Člověk žasne! Anglická urážka by tím musela být v SRN modifikována na: „Jsi moudrý jako televizní reklama!“

 

Jak to vypadá v praxi? Podle listu Frankfurter Allgemeine Zeitung hlavně v bývalé NDR žije většina obyvatelstva tzv. od výplaty k výplatě: Co dostane do ruky, všechno vydá. Úspory jsou minimální, zato dluhy rostou nekontrolovatelnou rychlostí. Působnost reklamy je tam zcela fascinující. Navíc přibližně 18 % občanů bývalé NDR žije doslova z ruky do úst.

 

 

Deník Die Welt deleguje vinu za tuto pochmurnou statistiku na bývalý, komunistický režim, a nikoli na reklamu: „Neznají cenu peněz. Nechápou je jako kapitál. Co vydělají, projezdí tak říkajíc v kolotoči.“ Tento pohled je sice správný, ale není úplný. V části tzv. bývalé SRN není obraz ani zdaleka optimističtější.

 

Výdaje tzv. západních Němců přesahují rovněž jejich příjmy a možnosti. Každá čtvrtá rodina je tam beznadějně zadlužena a exekutoři mají v dané oblasti své žně! Zlepšení je v nedohlednu. Snad by bylo řešením v SRN reklamu zakázat jako jakýsi druh nevhodné společenské drogy a postavit ji mimo zákon na úroveň kokainu, marihuany, hašiše nebo pervitinu.