Dopravní zácpa

Dopravní zácpa Zdroj: Profimedia.cz

Unikátní řešení dopravních kolapsů. Americká univerzita motivuje řidiče tombolou

Petr Vnouček


Řidiče i neřidiče, které v Praze a dalších větších českých městech budí po ránu radiobudík, v posledních dnech bombarduje pesimistické dopravní zpravodajství. Dopravních tepny v ranních hodinách stojí a cesta do práce se může leckomu protáhnout i o desítky minut. Se stejným problémem se potýká i kalifornská Stanfordova univerzita, která přišla na originální řešení.

 

Spásu nehledá ve stavbě vnějšího okruhu (ten by jí ani moc nepomohl), ale v unikátní sociální hře na bázi tomboly, která motivuje řidiče přijíždějící do univerzitního kampusu, aby se po ránu a odpoledne vyhnuli dopravní špičce.


Program pro boj s pravidelnými dopravními zácpami v okolí univerzitního areálu nazvala Capri a funguje na jednoduchém modelu. Lidé, kteří se do experimentu zapojí, vyfasují unikátní identifikační známku, kterou připevní na vnitřní stranu čelního skla svého automobilu.

 

U deseti hlavních vjezdů do kampusu umístila univerzita skenery, které zaznamenávají známky účastníků akce, kteří se vyhýbají nejvytíženějším hodinám a projíždějí kolem až jednu hodinu před začátkem nebo po konci dopravní špičky, k níž dochází ráno mezi osmou a devátou a odpoledne mezi pátou a šestou hodinou. Za "dřívější" nebo "pozdější" příjezd do kampusu jim automaticky připíše kredity, které mohou utratit v online tombole. Zde si mohou vylosovat finanční odměnu od 2 do 50 dolarů (v přepočtu od 38 do 950 korun).


"Pravděpodobně byste nevyskočili z postele každý den brzo ráno za deset centů. Ale účinek tomboly, v níž malá finanční částka působí jako velká, je dobře prokazatelný," říká spoluautor Capri, profesor elektrického inženýrství a počítačové vědy Baladží Prabhakar. Věří, že univerzitě skrze zábavnou a interaktivní hru povede vyřešit palčivý problém s plynulostí provozu. "Jen ve Spojených státech se v dopravních zácpách vyplýtvají ročně miliardy galonů benzínu a vedou k produkování milionů tun skleníkových plynů," dodává.


Soutěž má i další, komplikovanější pravida, která se inspirují v marketingových technikách oblíbených mezi vývojáři mobilních aplikací, sociálních sítí i počítačových her. Kredity navíc tak mohou uživatelé získat za přesvědčení vlastních přátel, aby také zúčastnili projektu. Postupem času se navíc řidič, který se řídí pravidly hry, může "vypracovat" až k zisku platinového členství, které v tombole zvyšuje šanci na vyšší výhru.

 



 


Do programu financovaného federálním ministerstvem dopravy se podle univerzitního webu může zapojit zhruba 12 tisíc Stanfrodských řidičů (logicky mezi ně nepatří studenti, kteří přímo žijí v kampusu).

 

Autoři Capri je upozorňují, aby případné úpravy v pracovní době nejdříve konzultovali se zaměstnavatelem. Sami by považovali za úspěch, kdyby se jim podařilo snížit výskyt aut v dopravní špičce alespoň o několik stovek. Pokud uspějí, dá se předpokládat, že se podobné řešení rozšíří i do dalších amerických měst - a kdo ví, možná i do Evropy.