Tablet Surface bude v prodeji asi od porzimu.

Tablet Surface bude v prodeji asi od porzimu. Zdroj: Microsoft

Microsoft poprvé nabídne vlastní počítač. Je to tablet se jménem Surface

Miloš Čermák

Bylo to naprosté překvapení a vlastně i trochu zázrak, že se ve věku sociálních sítí a vteřinu po vteřině aktualizovaných médií podařilo vše ututlat. Nicméně se tak stalo a název "Surface" i fotografie pastelově barevných, elegantních tabletů známe až z noci z pondělí na úterý.

Surface připomíná ikonický iPad, ale má vlastní klávesnici, která funguje zároveň jako magnetický "chytrý obal" na displej. Lidé z Microsoftu říkají, že při vývoji tohoto zařízení platilo jediné pravidlo: "Žádné kompromisy."

 

 

Zda jde jen marketingové zaklínadlo, anebo fakt, je zatím předčasné soudit. Zveřejněné fotografie a parametry však naznačují, že Surface bude hodně zajímavá věc.

 

 

Tloušťka 9,3 milimetru a váha 676 gramů odkazují na iPad (ten je silný 9,4 milimetrů a je o pár desítek gramů lehčí), displej bude mít Surface o poznání větší (10,6 palců versus 9,7 palců). Microsoft nabídne ovšem i verzi Pro, která bude o něco těžší i silnější (903 gramů a 13,5 mm).

 

 

Co nevíme - a co bude důležité pro posouzení hesla "Žádné kompromisy" - je samozřejmě cena. Konkrétní částky zatím Microsoft nezveřejnil, novináři se pouze dozvěděli, že budou "konkurenční s cenamí srovnatelných tabletů". Nevíme ani to, zda připojení k Internetu bude možné přes 3G mobilní síť. anebo pouze přes wi-fi.

 

 

A do třetice z "neznámých", nebylo stanoveno ani datum uvedení na trh. Předpokládá se, že Surface dorazí k uživatelům ve stejné době jako nové Windows 8. Tu už novináři i mnozí další mohli "ochutnat" v betaverzích, oficiální uvedení na trh se však očekává až na podzim.

 

 

Co naopak víme? Surface vypadá elegantně (byť v medvědích rukách šéfa Microsoftu Steva Ballmera by asi elegantně vypadalo leccos) a je zřejmé, že se designem i barvami bude skvěle doplňovat právě s chystanými "osmičkami". Najednou jejich "tabletová" podoba dává o mnoho větší smysl a je jasné, že tu jde Microsoft všemi zbraněmi především proti firmě Apple.

 

 

Síla tabletu Surface by měla být v tom, že nabídne o něco málo víc než iPad, například možnost se nejen bavit (v tom je dnes iPad neporazitelný), ale také pracovat, třeba za použití kancelářských aplikací (proto ta klávesnice v základní výbavě).

 

 

Nabídnout poprvé v historii firmy vlastní počítač je zajímavý a překvapivý krok, nikoliv však bez rizik. Může například narušit mnohaletá bezproblémová partnerství s firmami jako Dell či Hewlett-Packard. Microsoft by se však asi nepustil do žádné "partyzánštiny" a má i tento aspekt nepochybně dopředu pořešený.

 

 

Surface je pro Microsoft historickým mezníkem i proto, že - se zpožděním, ale přece - potvrzuje jednu z dávných futuristických vizí Billa Gatese. Ten už v roce 2001 předpověděl, že tablety do pěti let porazí v prodeji osobní počítače. Byla to špatná předpověď a "tablet" se na mnoho let stal v IT byznyse téměř neslušným slovem.

 

 

Ale máme tu rok 2012 - a Microsoft vstupuje do Billem Gatesem předpovězené budoucnosti. Dveře k ní však už předtím otevřel jeho životní rival a souputník Steve Jobs.