Malajsie, letadlo

Malajsie, letadlo Zdroj: ČTK

Vietnamci zahlédli na moři předmět, který může být ze ztraceného letadla

ČTK

Nad osudem malajsijského letadla s 239 lidmi na palubě, které je od pátku SEČ pohřešováno v Asii, vznikají stále nové otazníky. Po asi hodině letu z Kuala Lumpuru do Pekingu přestala jeho posádka komunikovat se zemí a od té doby se o letadle nic neví. Podle dráhy letu se předpokládá, že mohlo spadnout do moře u Vietnamu, kde již jeho pád naznačují dosud oficiálně nepotvrzené indicie. Do rozsáhlé mezinárodní pátrací akce se zapojilo několik lodí, letadel, tajných služeb z mnoha zemí a rovněž Interpol. Kromě letecké nehody úřady zkoumají také možnost teroristického útoku.

Letadlo bylo v době předpokládaného pádu ve výšce necelých 11.000 metrů a letělo stálou rychlostí. Z Kuala Lumpuru odstartovalo v pátek v 17:41 SEČ a do Pekingu mělo dorazit ve 23:30 SEČ. Kontakt s ním byl naposledy v 18:30 SEČ, těsně před tím, než letadlo mělo přejít z malajsijského do vietnamského vzdušného prostoru.

Letoun vietnamského námořnictva zahlédl dnes v podvečer u jižního pobřeží Vietnamu předmět, který podle průzkumníků vypadal jako dveře pohřešovaného letadla. Objekt se nacházel zhruba ve stejné oblasti. kde vietnamská letadla už v sobotu spatřila rozsáhlé olejové skvrny. Mezitím se snesla tma a další letecké pátrání bylo odloženo na ráno místního času.

Už v sobotu se objevila informace o tom, že nejméně dva pasažéři použili pasy ukradené v Thajsku v roce 2012 a 2013, a to občanům Itálie a Rakouska. Letenky si tyto osoby koupily zřejmě společně za thajské báty a konečnou destinací nebyl Peking, ale Evropa. Podle malajsijských úřadů jsou zachyceni na bezpečnostních kamerách před odletem.

Interpol dnes oznámil, že Malajsijci při kontrole pasažérů nepoužili jeho databázi ztracených nebo ukradených cestovních dokladů. Interpol nyní ověřuje cestovní doklady všech lidí na palubě. Oznámil také, že mnoho leteckých společností postupuje podobně jako Malaysia Airlines, jíž stroj patřil.

Velitel malajsijského letectva Rodzali Daud dnes nově oznámil, že podle radarových informací je možné, že letadlo změnila dráhu letu. V takovém případě ale měl pilot informovat kontrolu letu.

Všechny zdroje poukazují na to, že Boeing-777 je mimořádně bezpečný stroj. Přesto dnes Malaysia Airlines přiznaly, že zmizelé letadlo si při kolizi v roce 2012 roztrhlo křídlo a firma Boeing musela provést opravu a dát povolení k dalšímu provozu.

O příčinách zmizení se zatím pouze spekuluje, protože dokud nebudou nalezeny trosky nebo černé skříňky, nebude možné je nijak vysvětlit. Malajsijská policie už vyzvala uživatele sociálních sítí, aby se vyvarovali šíření nepravdivých zpráv.

Mezi možné příčiny se řadí podle letových odborníků náhlé selhání motorů nebo elektrického obvodu stroje, mimořádná turbulence či fatální chyba pilota anebo i jeho sebevražda. To však kolegové kapitána Zaharii Ahmada Shaha vylučují. Podle nich to byl mimořádný znalec Boeingu-777 a velmi zkušený pilot s 18.000 nalétanými hodinami.

V moři poblíž předpokládaného místa pádu letadla, tedy u jihovietnamských břehů, pátrá po troskách 22 letadel a 40 plavidel z Malajsie, Thajska, Austrálie, Vietnamu, Singapuru, Indonésie, Číny a USA.

V Pekingu a Kuala Lumpuru čekají na zprávy příbuzní pasažérů, z nichž mnozí si stěžují na nedostatek informací. Na palubě byli lidé z více než desítky zemí, hlavně ale Číňané. Podle českého zastupitelského úřadu v Malajsii na palubě nebyli žádní Češi. Malaysia Airlines nabídly čínským příbuzným, že je na své náklady dopraví do Kuala Lumpuru, budou-li chtít být blíže místa vyšetřování.

Do Asie zamířila skupina amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB), v níž jsou i technici ze společnosti Boeing. Malajsijci chtějí také spolupracovat s americkým Federálním úřadem pro vyšetřování.