Bílá barva neevokuje pouze nevinnost, nýbrž také střídmost. Podvozek je oproti běžné verzi snížen o 15 mm.

Bílá barva neevokuje pouze nevinnost, nýbrž také střídmost. Podvozek je oproti běžné verzi snížen o 15 mm. Zdroj: P. Homolka

Žádné výrazné insignie značící úsporné provedení GreenLine v interiéru nehledejte. Rozměrný dotykový displej viditelně zlepšuje dojmy z kabiny vozu.
Co by to bylo za škodovku, kdyby se nemohla pochlubit objemným zavazadelníkem
Rozměrné křídlo na pátých dveřích má za úkol ještě více zlepšit aerodynamiku. Protože čím menší odpor, tím lepší spotřeba.
3 Fotogalerie

Škoda Octavia Combi Greenline: Za dietu se vyplatí připlatit

Ondřej Šámal

S úspornými verzemi se v posledních letech doslova roztrhl pytel. Ostatně není se co divit. Pokud máte ve firemním parku desítky aut, každý uspořený litr se počítá. Škoda Octavia Combi v provedení GreenLine slibuje až zázračnou spotřebu 3,2 litru na 100 km, což odpovídá 87 gramům CO2 na jeden ujetý kilometr. Podobných hodnot dosahuje například hybridní Toyota Prius.

Základem úsporné octavie je vznětový čtyřválec 1.6 TDI, jenž se pyšní výkonem 81 kW. Je tak paradoxně silnější než standardní provedení šestnáctistovky s 66 kW a 77 kW. GreenLine navíc již ve standardu nabízí šestistupňovou převodovku, zatímco běžná verze je spojena pouze s pětistupňovým manuálem. V praxi mají ale obě ústrojí podobně poskládané rychlosti, asketická octavia nicméně profituje z delšího šestého stupně, díky němuž točí motor při 130 km/h pouhých 2100 otáček.

Výkonnější motor a převodovka s více stupni, už jen tyto dvě položky ospravedlňují cenu vyšší o 26 900 Kč oproti akční verzi Fresh Ambition s motorem 1.6 TDI/77 kW.

Kromě motoru a šestistupňové převodovky s delšími stupni se na nízké spotřebě podílí například podvozek, jenž je o 15 mm blíže k zemi, pneumatiky s nízkým valivým odporem, upravená aerodynamika vozu nebo standardně montovaný start/stop systém. Zajímavostí je také o 42 kg nižší hmotnost. Octavia Combi GreenLine sice vychází z výbavového stupně Ambition, v nabídce jí ale chybí například výškově stavitelné sedadlo spolujezdce nebo rezerva.

Jízdně se od standardní octavie v mnohém neliší. Díky delším rychlostem můžete na padesátce klidně nechat zařazenou trojku a nechat motor převalovat se okolo 1600 otáček. Rádce řazení by v této chvíli sice zvolil čtyřku, ale dejte spíše na své pocity, ať jednotku příliš netrápíte nízkými otáčkami.

Abyste dosáhli nízké spotřeby, nemusíte se nijak výrazně omezovat, auto totiž udělá většinu věcí za vás. Udávaná spotřeba 3,2 litru na 100 km vypadá na první pohled moc hezky, praxe je ale trochu jiná. Testovací cyklus jsme rovnoměrně rozložili mezi město, okresky a dálnice a zvolili běžný jízdní styl. Průměrná spotřeba se nakonec vyšplhala na 4,2 litru, i tento výsledek však hodnotíme kladně. Úspora paliva se totiž projeví zejména na dálnici, kde není problém jezdit se spotřebou o litr nižší než v případě verze kombi s motorem 1.6 TDI o výkonu 77 kW. Šetřit se tak opravdu vyplatí.