Zdroj: Petr Homolka

Renault Kadjar 1.6 dCi 4x4 – Vstříc novým dobrodružstvím

Prezentace klienta

Nové SUV od Renaultu používá osvědčenou techniku aliančního Nissanu Qashqai. Z dvojice sourozenců je právě Francouz ten relaxovanější.

S automobily SUV se v posledních letech roztrhl pytel. Po delší době byste se patrně dopátrali, která značka tento trend započala. Dnešní trh se však po původci nápadu vyrábět pohodlné vozy s pohonem všech kol, větší světlou výškou a nadprůměrným vnitřním prostorem neptá. Kdo má potřebnou techniku, ten tyto automobily vyrábí, a dlužno dodat, že úspěch přichází poměrně brzy.

Nicméně v daném segmentu není pohon všech kol na prvním místě. Automobilka Renault například očekává, že se pro něj rozhodne pouze čtvrtina zákazníků. Prim hraje především robustní karoserie, perfektní výhled z kabiny a jednoduché manévrování ve stísněných prostorách. Jinými slovy: zákazníci očekávají především pocit bezpečí a bezproblémový pohyb ve městě. Právě proto v těchto vozech vidíte především mladé rodiče s dětmi.

Renault již v tomto segmentu několikrát působil, donedávna prodávaný model Koleos ale mnoho úspěchů nesklidil. Automobilka tedy využila spolupráce s Nissanem, kterému se s modelem Qashqai náramně daří, a na stejných základech postavila extravagantní model Kadjar. Vozy si na první pohled nejsou příliš podobné a rozdíly najdeme také v jízdním projevu, Francouz je ale z našeho pohledu o chlup šarmantnější.

Petr Homolka

Hozená rukavice

A kdo jsou vlastně hlavní konkurenti Renaultu Kadjar, pokud pomineme Nissan Qashqai? Například Škoda Yeti, Hyundai ix35 a Kia Sportage. Tyto vozu jsou na trhu nějaký ten pátek a dokonce už stihly prodělat facelift, ani to ale na moderní Kadjar nestačí. Tvary karoserie podléhají nejnovějšímu designovému trendu, kterého se drží například nová generace Renaultu Espace a vlajková loď Talisman (premiéru má v září na autosalonu ve Frankfurtu), což přineslo protáhlé světlomety, masivní přední nárazník a nové pojetí masky chladiče.

Automobil na fotografiích působí boubelatě a obrovsky, ve skutečnosti ale neměří ani 4,5 metru a rozvor náprav o délce 2646 milimetrů má shodný s Nissanem Qashqai. Rudý příplatkový lak Flamme je přesně takový, jaký má vůz v aktuální televizní reklamě, a tomu ostatně odpovídají také devatenáctipalcová litá kola s pětačtyřicetiprocentními pneumatikami. Kam Kadjar přijede, tam budí dojem, a dává zapomenout na trochu fádní Koleos, který však ve výrobním programu nenahrazuje. Alespoň na první pohled to navíc myslí vážně i s pohybem v terénu, světlá výška 200 milimetrů je totiž v rámci třídy nadprůměrná.

Vnější tvary Kadjaru působí velmi honosně a v podobném duchu se postupovalo také uvnitř. Výše ukotvená sedadla zajišťují pohodlné nastupování, a co se prostoru týče, nebude mít problém ani čtyřčlenná posádka. Tu si navíc automobil hýčká kvalitními a dílensky velmi dobře zpracovanými materiály, navíc příjemnými na dotyk.

Petr Homolka

Díky bohatému prosklení je z kabiny velmi dobrý výhled, a pokud si pořídíte také prosklenou střechu, pocit vzdušnosti se ještě znásobí. Všechny důležité ovladače jsou hezky po ruce, a totéž platí také o sedmipalcovém dotykovém displeji multimediálního systému R-Link 2. Menu kompletně komunikuje v českém jazyce a na ovládání si rychle zvyknete, o mnoho složitější není ani obsluha plně digitálního přístrojového štítu.

Kadjar je především rodinný automobil, který musí vedle posádky pojmout také pořádnou porci zavazadel. Nákladová hrana kufru je o něco výše než je zdrávo, přehledná ložná plocha a základní objem 472 litrů však dají na tento nedostatek rychle zapomenout. Sklopením zadních opěradel získáte 1478 litrů a zcela rovnou ložnou plochu, což ve spojení s možností překlopit opěradlo spolujezdce umožňuje převážet i více než dva a půl metru dlouhé předměty. 

Petr Homolka

Čtyřkolku pouze s turbodieselem

Nabídka motorů Renaultu Kadjar zahrnuje zážehový 1.2 TCe/96 kW a dva vznětové čtyřválce. Paradoxem je, že automatickou převodovku si můžete pořídit pouze ke slabšímu z nich, patnáctistovce dCi o výkonu 81 kW, a pohon všech kol je zase vyhrazen jenom vrcholné šestnáctistovce dCi s 96 kilowatty. Opravdu by nám to ale mělo vadit?

Vzhledem ke krátkým a solidně přesným drahám manuální šestistupňové skříně ani moc ne. Delším zpřevodováním si výrobce pomáhá k nižším otáčkám motoru a tím pádem i lepší spotřebě, šestnáctistovce to však dole moc nevoní. Maximální točivý moment 320 N.m je podle technických údajů položen v 1750 otáčkách, pro pořádnou dynamiku ale budete muset vystoupat o něco výše. Ve středním pásmu má motor jemný a příjemný zvuk, a když na to přijde, dokáže spolehlivě pracovat až za hranici 4000 min<sup>-1</sup>. Právě tam je totiž dostupný plný výkon 96 kW, který vozu s pohonem všech kol umožňuje akceleraci z klidu na stovku za 10,5 s.

Petr Homolka

Výkon 130 koní se může zdát pro Renault Kadjar neadekvátní, pravdou ale zůstává, že nevznikl pro lámání rychlostních rekordů. Vznětová šestnáctistovka je totiž především zárukou nízkých provozních nákladů. Výrobcem udávaná průměrná spotřeba 4,4 litru na 100 km vypadá jak z říše snů, v mimoměstském cyklu však není problém se jí výrazně přiblížit. V rámci redakčního testu jsme jezdili s pětilitrovým výsledkem a na dálnici při 130 km/h byl odběr zhruba o litr vyšší.

Dálnice vznětovému Renaultu Kadjar svědčí, protože se při maximální povolené rychlosti drží v nejživějším pásmu otáček a nedělá mu problém dále zrychlovat. Do interiéru prostupuje jenom nutné minimum okolních ruchů, a podvozek obstojně filtruje i vyčnívající panely věčně rozkopané D1.

Jak je to ale s jízdou na okreskách? Zde je nutno říci, že z dvojice Qashqai/Kadjar je právě Francouz ten relaxovanější. Podvozek se podařilo nastavit velmi přirozeně, není plavný ani příliš nehoupe, ale v zatáčkách dokáže 1607 milimetrů vysokou karoserie solidně podržet. Měkké řízení položilo veškerou zpětnou vazbu na oltář pohodlného zacházení, u takto koncipovaného automobilu bychom ale nic jiného nečekali. Při ostřejších průjezdech zákrut se do procesu aktivně zapojuje pohon zadních kol, který vůz stabilizuje a pomáhá předcházet nedotáčivosti, i tak se ale vyplatí postupovat spíše s mírnou rezervou, abyste neprobudili stabilizační systém. Jeho zásahy jsou totiž rezolutní.

Petr Homolka

Prostor a pohodlí především

Renault Kadjar to na rozlehlém poli automobilů SUV rozhodně nebude mít jednoduché, nicméně osvědčená technika, velký vnitřní prostor a jízdní komfort z něj dělají jednoho z nejvážnějších adeptů do českých garáží.

Přestože je vůz vybaven pohonem všech kol a velkou světlou výškou, nepovažujme jej za teréňák, ale spíše za pomocníka v situacích, kdy už přední kola nestačí. Třeba při jízdě na hory nebo při zdolávání závějí. Většinu času stráví ve městech a při dálkových jízdách. Především tam oceníte skvělý výhled u kabiny, snadné manévrování a perfektní spotřebu paliva.