Pásku slavnostně přestřihli primátorka Adriana Krnáčová (ANO), kardinál Dominik Duka a náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD)

Pásku slavnostně přestřihli primátorka Adriana Krnáčová (ANO), kardinál Dominik Duka a náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) Zdroj: ČTK

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a kardinál Dominik Duka
Pásku slavnostně přestřihli primátorka Adriana Krnáčová (ANO), kardinál Dominik Duka a náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD)
Tunel Blanka vyzkoušeli první řidiči
Tunel Blanka vyzkoušeli první řidiči
Tunel Blanka vyzkoušeli první řidiči
8 Fotogalerie

Páska tunelu Blanka byla slavnostně přestřižena, do tunelového komplexu vjeli první řidiči

ČTK

Do tunelového komplexu Blanka vjeli dnes kolem 14:40 první řidiči. Šestikilometrový tunel byl zprovozněn po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Rychlost v rámci zkušebního provozu byla stanovena na 50 km/h. Stavba Blanky stála hlavní město i s napojením na Strahovský tunel 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard víc, než bylo původně plánováno. Stavba komplexu začala za bývalého primátora Pavla Béma (ODS) před asi osmi lety a zprovozněna měla být v roce 2011. 

Otevření tunelu pro vozidla předcházelo slavnostní přestřižení pásky u vjezdu do Bubenečského tunelu na Letné. Toho se ujali kardinál Dominik Duka, primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). První vozy na Letenské pláni začaly vjíždět do tunelu ve směru od Letenského náměstí. O chvíli později se ve výjezdu vedle tramvajové smyčky na Špejcharu objevila první auta, která přijela z Pelc-Tyrolky.

V souvislosti se zprovozněním tunelu posílila své hlídky městská i státní policie. Policisté a strážníci hlídkují nejen u vjezdů a výjezdů z Blanky, ale v některých přilehlých ulicích.

V minulosti město plánovalo vést tunelem některou z linek pražské MHD. Autobusy MHD však zatím tunelem jezdit nebudou. Zda a kdy vedení města zvažovanou autobusovou linku zavede, není jasné. Zřejmě se tak stane až v průběhu příštího roku.

Jak se promítne zprovoznění tunelu do pražské dopravy, zatím není jasné. Město v tuto chvíli nemá žádný ucelený a oficiálně schválený dokument, který by provoz analyzoval a navrhl úpravy v okolních ulicích.

Stavba tunelu započala před zhruba osmi lety a otevřena měla být již v roce 2011. Stavbu ale zkomplikovaly propady půdy, technické problémy s kabely nebo soudní pře města s dodavateli. Tunel, který se začal budovat za exprimátora Pavla Béma (ODS) vyjde Prahu i s napojením na Strahovský tunel na 43 miliard korun.