ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ČTK/AP

VW kvůli skandálu podle analytiků přijde o 35 miliard eur a poklesne mu prodej

ČTK

Skandál kolem falšování testů emisí bude německý automobilový koncern Volkswagen stát okolo 35 miliard eur (950 miliard Kč. Kromě zisku pak všem značkám automobilky poklesne prodej, takže VW přijde o pozici největší světové automobilky.

Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research například odhaduje, že náklady na pokuty, právní spory a svolávání automobilů by mohly překročit 35 miliard eur.

Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů vybaveno 482.000 vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37.500 dolarů. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard Kč). Podle Tonna však bude pokuta pravděpodobně nižší, pokud bude firma s úřady spolupracovat. Mohla by tak prý činit zhruba 14 miliard dolarů.

Volkswagen navíc čelí žalobám ze strany jednotlivých amerických států a okresů. Pokuty mu hrozí také v dalších zemích, ve kterých automobily umožňující falšování testů prodával. Další žaloby podali zákazníci, kteří se cítí být jeho praktikami podvedeni. Na firmu již bylo podáno několik hromadných žalob ve Spojených státech i v Evropě.

Analytici předpokládají, že skandál bude mít výrazný dopad na zisky Volkswagenu. Automobilka již oznámila, že si ve třetím čtvrtletí dala na náklady spojené se skandálem stranou 6,5 miliardy eur. 

Německý analytik automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhöffer předpokládá, že celosvětový prodej Volkswagenu by v příštím roce mohl klesnout až o deset procent. Podle Dudenhöffera se tak Volkswagenu nepodaří udržet vedoucí pozici na světovém trhu, o kterou v letošním prvním pololetí připravil japonského konkurenta Toyota.

Skandál vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Automobilka přiznala, že software umožňující manipulovat s testy emisí instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii se skandál podle informací listu Handelsblatt týká osmi milionů vozů.