Trosky ruského letadla, které se v sobotu zřítilo na Sinajském poloostrově

Trosky ruského letadla, které se v sobotu zřítilo na Sinajském poloostrově Zdroj: ČTK

Trosky ruského letadla, které se v sobotu zřítilo na Sinajském poloostrově
Trosky ruského letadla, které se v sobotu zřítilo na Sinajském poloostrově
Trosky ruského letadla, které se v sobotu zřítilo na Sinajském poloostrově
Trosky ruského letadla, které se v sobotu zřítilo na Sinajském poloostrově
Trosky ruského letadla, které se v sobotu zřítilo na Sinajském poloostrově
5 Fotogalerie

Zkázu letounu nad Sinají způsobil náraz zvenčí, naznačují aerolinky

ČTK , ref

Ruská letecká společnost Kogalymavia, jejíž letoun se v sobotu zřítil na Sinajském poloostrově, tvrdí, že stroj byl ve vynikajícím technickém stavu a ve vzduchu se prý rozpadl vlivem "působení zvenčí". Při katastrofě zahynulo všech 224 lidí, kteří byli na palubě. Ruská pracovní inspekce Rostrud dnes oznámila, že aerolinky dluží svým zaměstnancům mzdy za dva měsíce.

Havárie Airbusu A321 je označována za nejhorší katastrofu v dějinách ruského letectví. Podle úřadů je ještě příliš brzy na stanovení jejích příčin.

Vedení firmy Kogalymavia nicméně na dnešní tiskové konferenci vyloučilo, že by tragédii zavinila technická závada nebo chyba pilotů, kteří před katastrofou nic mimořádného nehlásili.

"Neexistuje souběh takových selhání systémů, které by mohly vést k tomu, aby se letadlo rozpadlo ve vzduchu. Jediným vysvětlením může být mechanické působení zvenčí," prohlásil zástupce generálního ředitele Alexandr Smirnov.

"Při prověrce letecké společnosti Kogalymavia, zahájené v souvislosti s havárií letadla, se zjistil dluh na výplatách za dva měsíce. Přesná výše dluhu se upřesňuje," uvedla v dnešní tiskové zprávě ruská pracovní inspekce Rostrud. Na kontrolu v aerolinkách podle ní osobně dohlíží šéf inspekce Vsevolod Vukolov, který ujistil, že viníci neuniknou trestu. Rostrud pro objasnění situace v Kogalymavia vytvořil speciální komisi.

Vedení firmy dnes před novináři problém s výplatami připustilo, ujišťovalo však, že to nemá vliv na bezpečnost letů.

Kontroly v aerolinkách provádějí i další ruské úřady a společnosti v případě odhalení nedostatků hrozí ztráta licence. Nicméně Kogalymavia nadále pokračuje v letech z Ruska do turistických středisek v Turecku a v Egyptě i opačným směrem.

Letouny společnosti létají pod značkou Metrojet. Podle listu Kommersant má firma ještě čtyři letouny Airbus A321, ačkoli na webu firmy se tvrdí, že disponuje dvěma stroji A320 a sedmi A321.

Kogalymavia vznikla v roce 1993 a létala hlavně pro naftaře. V roce 2012 změnila značku na Metrojet a začala létat do turistických destinací. Původně patřila společnosti Lukoil, později ji převzala investiční společnost, kontrolující rovněž cestovní kanceláře. Loni vykázala příjmy ve výši 7,9 miliardy rublů (asi tři miliardy korun), čistý zisk činil 2,43 milionu rublů (asi 0,9 milionu Kč).

Letadla společnosti měla v minulosti několik nehod. V lednu 2011 Tupolev Tu-154 začal hořet při vjezdu na startovací dráhu na sibiřském letišti Surgut, tři lidé zahynuli. O rok dříve se při nouzovém přistáni Tu-154M v Íránu zranilo 46 ze 156 lidí na palubě.