Má pravdu Ježíšek nebo moderní ekonomika?

Má pravdu Ježíšek nebo moderní ekonomika? Zdroj: Profimedia

Varování: Vánoce mohou škodit

Miroslav Cvrček

Akce “vánoce” začíná v obchodních centrech už v září, a to v některých případech prakticky ihned po skončení akce “zpátky do školy”. Zdá se, že akce “vánoce” začíná tak brzy i proto, že u nás akce “dušičky” ani akce “Halloween” nejsou příliš úspěšné…

Po vzoru USA dosahuje vánoční období prvního vrcholu už v listopadu, konkrétně na “Černý pátek”, kdy prodejci zlevňují potenciální dárky o desítky procent. Druhý vrchol nastává v prosinci, kdy se nakupuje nejvíce dárků. Následuje nejméně významná pasáž vánoc, tedy Štědrý den, kdy se dárky jen rozdávají, a dva Boží hody, kdy se neděje nic. Poté dochází k třetímu, závěrečnému vyvrcholení vánočního období - hromadnému vracení dárků, jejich vyměňování či zastavování a masovému nakupování v povánočních slevových akcích. V průběhu ledna či nejpozději února téměř půlroční akce “vánoce” postupně končí a je plynule nahrazena akcemi “Valentýn” a “velikonoce”.

Ironii stranou, vánoce si zaslouží poctivou analýzu. Do povědomí lidí se dostalo přesvědčení, že utrácení za cokoliv je motor ekonomiky, záruka fungujícího hospodářství.

Ale je to opravdu tak? “Nakopává” předvánoční utrácení ekonomiku? A je z ekonomického pohledu úplně jedno, co nakupujeme, hlavně, že se peníze točí?

Jak se k tomu staví ekonomové, jak je to s nechtěnými dárky a jak se dá rozdělit rok na nová roční období podle utrácení, se dočtete se v novém vydání Reflexu.

Reflex 50/2015Reflex 50/2015|Archív