Ilusrační snímek

Ilusrační snímek Zdroj: Profimedia.cz

Jednoduše a přehledně o tom, jak Praze utíkají stamilióny a nikomu to nevadí

Leila Chadalíková

Na jaře letošního roku plnil spor Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a společnosti Rencar Praha přední stránky novin. Bodejť by ne. Jde o stamilióny korun ročně z pronájmu venkovních reklamních ploch. Zajímavé však je, že k 30. 6. 2016 smlouva mezi DPP a Rencarem vypršela. Přesto je ticho po pěšině a nebylo vyhlášeno nové výběrové řízení.

Ještě začátkem března DPP a společnost Rencar Praha uklidňovaly mediální interpretaci vzájemných vztahů. Přesto došlo 30. 3. 2016 ze strany DPP k vypovězení smlouvy s tříměsíční výpovědní lhůtou, která uplynula 30. 6. 2016. Od té doby se však nic neděje.

Původní dohoda mezi Rencarem a pražským podnikem na reklamu v MHD pochází z roku 1997, konkrétně z 31. 1. 1997, a má trvat do roku 2031. Předmětem smlouvy bylo využívání všech reklamních ploch v majetku DPP Rencarem pro reklamní účely. Od roku 1997 byla smlouva upravována systémem dodatků.

V roce 2008 činil výnos pro DPP z této smlouvy 90,2 miliónu korun, zatímco o pět let později, v roce 2013, se jednalo o 37,5 miliónu korun. DPP začal být proto se smlouvou nespokojen a opatrně ji označoval jako nevýhodnou.

Dopravní podnik hl. m. Prahy smlouvu proto vypověděl. Válka, jež se následně mezi oběma stranami rozhořela, skončila několikrát v hledáčku policie. V Rencaru, jehož aktuálním většinovým majitelem je skupina JCDecaux (78 %), i v sídle DPP proběhlo několik domovních prohlídek.

Pražskému podniku zajišťuje 50 % čistého příjmu z reklamy. Nyní může vypsat na pronájem reklamních ploch řádnou soutěž a pustit do tendru další zájemce. Z neznámého důvodu se tak již měsíc po skončení výpovědní lhůty nestalo.