Geert Wilders

Geert Wilders Zdroj: Reuters

Geert Wilders, favorit voleb v Nizozemsku, zcela rozboural kampaň, odmítá televizní debaty

Daniel Baret

Geert Wilders, jeden z nejhlasitějších evropských odpůrců islamismu, který by chtěl ve své zemi zakázat mešity i Korán, zcela rozboural letošní předvolební kampaň v Nizozemsku. Odmítl se zúčastnit už dvou televizních debat. Přitom je favoritem voleb, které se uskuteční již 15. března.

První „premiérská debata“, která se měla uskutečnit 26. února v televizi RTL zkrachovala poté, co stanice porušila předchozí dohodu, že pozve na diskusi čtyři strany, ale pak přidala další a tím upravila pravidla. Wilders proto odmítl účast a poměrně překvapivě ho následoval i jeho největší soupeř, premiér Mark Rutte. Debata pak byla zrušena, neměla by bez dvou nejsilnějších stran smysl. Přitom média a průzkumné agentury ji považovaly za velmi důležitou. Při minulých volbách v roce 2012 se na ni dívalo přes 1,2 milionu lidí.

Nizozemská média pak spekulovala, co se stane v následujících třech televizních debatách, kterých se měl Wilders zúčastnit. Jenže vůdce Strany pro svobodu v neděli zrušil účast i v druhé televizní debatě, která se má uskutečnit 5. března v divadle Carré v Amsterdamu. Tu organizují televize RTL Nieuws, rádio BNR rádio a nejpopulárnější zpravodajský časopis Elsevier. Důvod Wildersova odstoupení byl ale zvláštní.

Wilderse rozzlobilo, že stanice RTL odvysílala rozhovor s jeho bratrem Paulem, který jej v některých věcech kritizuje. Politik pak na Twitteru napsal, že „RTL je neuvěřitelná špína a spodina, která zatahuje do kampaně jeho rodinu“.

Zda bude i další očekávaná předvolební televizní debata v Nizozemsku proto zrušena, se zatím neví. Těsně před volbami, 13. a 14. března, se mají uskutečnit ještě poslední dvě. Teď není jasné, zda alespoň na ně Wilders přijme pozvání.

Podobně jako americký prezident Donald Trump, používá i Geert Wilders jako hlavní komunikační nástroj Twitter (pod heslem Stop Islám). Na něm má momentálně přes 771 tisíc sledujících. Nastoluje tím často sám agendu, o které se bude psát a vysílat a obchází tím tradiční média.