Kde je hranice svobody slova? Polská hra nazývá Jana Pavla II. obhájcem pedofilů a žertuje o atentátu na Kaczyńského
Varšavské divadlo Teatr Powszechny uvedlo v únoru letošního roku kontroverzní hru Kletba chorvatského režséra Olivera Frljiće. Hra podle autorů satirizuje vztah polského státu a katolické církve. Prostředky, jakými se však diskuzi o pochybných mocenských praktikách Jarosława Kaczyńského nebo o nekritizovatelnosti papeže Jana Pavla II. snaží vyprovokovat, vzbudila u mnohých Poláků opovržení. Státní žalobci v současnosti producenty hry vyšetřují pro porušení několika zákonů.
Boj, který okolo Kletby vypukl, signalizuje nejen radikalizaci části společnosti podporující vládní Právo a spravedlnost, ale i liberální opozice. V jedné z nejkontroverznějších scén hry je zobrazena simulace orálního sexu na soše Jana Pavla II. opatřené nápisem „Obhájce pedofilů“. V další jedna z hlavních postav zvažuje legálnost projevu, ve kterém by vyzývala k peněžní sbírce na atentát na předsedu PiS Jaroslawa Kaczyńského.
Odpůrci produkce obviňují její tvůrce z podněcování k násilí a urážení věřících. Generální ředitel státní televize Jacek Kurski , který byl do své pozice nominovaný v roce 2015 PiS, se po uvedení hry vyjádřil na svém twitterovém účtu takto: „Na TVP není a nikdy nebude prostor pro degradování toho, co je pro Poláky posvátné, ani pro vyzývání k politickým vraždám.“
Producenti Kletby naopak nyní státní média obviňují z účelového vyostření sporu prostřednictvím mediální kampaně. TVP měla z představení pořídit nelegální záznam a začít následně šířit jeho úryvky vytržené z kontextu. Tvůrci hry například striktně odmítají, že by ve hře podněcovali k atentátu na Kaczyńského.
Aféra v květnu vyústila ve střet nacionalistů a militantních katolíků s policií a aktivisty hájícími svobodu slova před budovou Teatru Powszechny ve Varšavě. Odpůrci hry během shromáždění vypouštěli světlice a bránili divákům v přístupu do divadla. Jeden z návštěvníků byl dokonce převezen do nemocnice z důvodu popálení žíravinou.
Kletba je volnou adaptací stejnojmenné hry napsané na konci 19. století polským vzdělancem Stanisławem Wyspiańskim. Původní hra zpracovávala námět sexuálního vztahu vesnického faráře a mladé dívky, jež vyústil v tragédii ukamenování ženy poté, co vesničané hříšnému vztahu přičetli vinu za období sucha. Podle ředitele divadla Teatr Powszechny Pawła Łysaka se Polsko sto let po uvedení původní Kletby stále potýká s obdobnými problémy, konkrétně pak s nebezpečnými způsoby využívání ideologie státní mocí a katolickou církví.