Český dům je nejlepší na olympiádě. Mohou za to 4 hity: Pivo, chleba, virtuální realita a televizní kuchař
Česko získalo na olympiádě další zlatou medaili! Je sice pouze symbolická, ale každý vám v Jižní Koreji potvrdí, že je zasloužená. Českému domu, který se nachází ve městě Kangnung, jí udělil americký deník Boston Globe, který zde obešel podobná zařízení mnoha států a konstatoval, že jsme nejlepší. Před Švýcarskem a Koreou. Reportér Reflexu.cz Viliam Buchert popisuje přímo z místa, co je na Českém domě nejzajímavější.
Ne každý národní dům na olympiádě v Jižní Koreji je otevřen zdarma široké veřejnosti jako ten náš. A ne v každém, jak je vidět mnoho dní za sebou, je tak plno jako v Českém domě v Kangnungu, který má oproti jiným obrovskou výhodu, protože se nachází na strategickém místě hned naproti olympijské vesnici.
„Chtěli jsme to mít dostupné pro co nejvíc lidí a současně bylo záměrem představit některé ze zajímavých věcí z naší historie i současnosti,“ říká Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru. Jak potvrdila Reflexu Blanka Konečná, šéfka Českého domu, příprava byla poměrně náročná, protože to, co dnes vypadá jako hezky zabydlená budova, byl před olympiádou zcela prázdný nový dům. „Některé národní domy se zaměřují více na kulturu a tradice, jiné na jídlo, pití a zábavu. My jsme kombinace všeho,“ dodává Konečná.
A skutečně – „u nás“ se mohou návštěvníci nejenom poučit, ale také někdy zažijí pořádnou párty. Podobně jako v jiných domech na olympiádě je pak i zde vyčleněna speciální část pro sportovce, trenéry, další doprovod a pro sponzory.
300 dolarů do Amerického domu
Nejvíce kritiky a také hodně jízlivých vtipů naopak zaznamenal Americký dům, který je pro veřejnost uzavřený. Tedy ne úplně, ale za vstup musíte zaplatit až 300 dolarů. Což se i některým Američanům jeví jako velká nehoráznost.
A teď se podívejme, co nejvíce láká lidi do Českého domu v Kangnungu.
Hity zde najdeme čtyři: Plzeňský Prazdroj, pro který je Korea raketově rostoucím trhem. Dále rodinnou pekařskou firmu ze Sušice, kterou vede Karel Rendl. Asiaty oblíbenou virtuální realitu. A posledním překvapivým tahem na nalákání především Korejců je bulharský kuchař Michal Ašminov, který je hvězdou jedné populární místní kulinářské televizní show.
Hvězdný selfie kuchař
Pozvat si do Českého domu Michala Ašminova (35), který je bulharského-polského původu a má v korejské metropoli Soulu bulharskou restauraci, by mohlo na první pohled vypadat jako zcela bláznivý nápad. Jenže když Korejci přijdou do přízemí Českého domu a uvidí Michala, většina se s ním chce vyfotit. Ženy piští radostí a on přesně ví, co televizní celebrita musí dělat: selfie. Má jich zde za sebou stovky.
Jak je ale možné, že je tak slavný? Korejské televize a další média o tom informovaly, že je v Českém domě, a o přísun Korejců tím bylo postaráno. Ašminov účinkuje v populární televizní show „Please Take Care of My Refrigerator“, kterou vysílá velká televizní stanice JTBC. „Žiji v Koreji již šestnáct let a už umím dobře korejsky. Spojení s televizním kulinářským pořadem, který je mimořádně oblíbený, pak funguje skvěle,“ řekl Reflexu v Kangnungu Michal Ašminov. Ten přitom nabízí vlastně „česká jídla“: guláš, domácí klobásy nebo palačinky.
Pivo jako předvoj dobytí trhu
Plzeňský Prazdroj je partnerem Českého olympijského výboru už od roku 2001. Je tedy jasné, že je i na těchto zimních hrách. Jenže zajímavou okolností je, že právě Jižní Korea je trh, který v případě našeho legendárního piva doslova explodoval. „Je to náš vůbec nejrychleji rostoucí zahraniční trh na celém světě. Například v Soulu je už přes deset hospod, kde vám Prazdroj načepují, ale koupíte nás i v obchodech,“ vysvětluje Eva Staníková, manažerka globálního marketingu.
Jan Kovář, který se stará o sportovní sponzoring značky Pilsner Urquell, je pak takovým olympijským matadorem. „Dnes si už ani naši sportovci nedokážou představit, že bychom zde nebyli,“ říká. A skutečně, skoro každý den uvidíte u pípy nějakou českou sportovní hvězdu, která zkouší načepovat sklenici piva. Ne, že by se to vždy dařilo.
Prazdroj nic nepodcenil a do Koreje přivedl osvědčené výčepní, někteří z nich už získali mnoho cen. „Těm nejlepším jen to nejlepší,“ říká Robert Lobovský, starší obchodní sládek pro zahraničí. Ten vychoval loni i celou skupinu výčepních z Koreje, kteří už dnes umí udělat i klasickou plzeňskou hladinku či šnyt, který tak miloval spisovatel Bohumil Hrabal.
Překvapení s chlebem
Když se dlouho před olympiádou bavil předseda ČOV Jiří Kejval s Vavřincem Hradílkem, naším stříbrným kajakářem z her v Londýně, byl upozorněn i na české národní jídlo v té nejvyšší kvalitě. Hradílek doporučil rodinnou firmu Bandur a chleba pekaře Karla Rendla ze Sušice.
„Sešli jsme se, pak se několik měsíců nic nedělo, už jsem myslel, že nic nebude, ale pak jsme se rychle dohodli,“ vysvětluje Karel Rendl, jehož rodina se pekařství a cukrářství věnuje již šestou generaci. „Je to hodně těžká práce, protože musíte použít kromě znalostí i fyzickou sílu. Zde vstávám kolem půl druhé v noci, ve dvě začínáme a končím každý den někdy po poledni,“ vysvětluje pekař ze Sušice, který se mezitím kvůli svému působení na olympiádě stal také slavným. Každý den vyrobí 70 bochníků chleba, 200 housek, koláče a další sladké výrobky. Mohu potvrdit – je to pochoutka. Pokud budete mít někdy cestu do Sušice, zastavte se a kupte si obyčejný chleba od pana Rendla a jeho kolegů.
„Mám z toho zvláštní, ale krásný pocit. Vlastně je to pro mě jeden z největších zážitků mého života,“ komentuje Karel Rendl pro Reflex svoji práci na olympiádě.
Česko vs. Rusko online. Netradičně komentovaný přímý přenos hokejového semifinále na olympiádě >>>
Cesta do virtuální reality
Každý, kdo byl na dálném východě, ví, že všechny zdejší národy, včetně Korejců, milují technologické novinky. Jsou to hračičkové. Český dům proto nabízí i únik ze zdejšího prostoru pomocí virtuální reality. Nasadíte si speciální brýle a sluchátka a najednou jste v úplně jiné části světa. U nás.
Když jedete pomocí virtuální reality na saních, dostanete několikaminutový přehled o 100 letech souvisejících s našimi dějinami. Od vzniku Československa (k tomuto odkazu se váže i výzdoba Českého domu či oblečení naší výpravy) až po současnost. Někdo u toho naštěstí zachoval chladnou hlasu. Podařilo se proto z našich často neveselých dějin vybruslit bez ideologické předpojatosti.
Druhá virtuální prohlídka vás zavede do Plzeňského Prazdroje. Ta je tak zajímavá, že okamžitě dostanete chuť na pivo. Nic jednoduššího. K výčepu je to pouhých deset metrů…