Doprava v Evropě: Nejlépe jsou na to Kodaň, Amsterdam a Oslo, nejhůře Moskva a Řím
Obyvatelé Paříže překvapivě často chodí pěšky, dánská Kodaň je ráj pro cyklisty, největší znečištění vzduchu a ohromné dopravní zácpy si „užívají“ v Moskvě a hodně bezpečná je doprava v nizozemském Amsterdamu. To vyplývá z nové studie Institutu pro klima, životní prostředí a energetiku v německém Wuppertalu. Z ní plyne, že celkově je z hodnocených měst Evropy nejlepší doprava v Kodani, Amsterdamu a norském Oslu.
Studii si zadala v institutu ve Wuppertalu ekologická organizace Greenpeace. Šetření probíhalo od října 2017 do května letošního roku ve 13 velkých evropských městech. Konkrétně ve Vídni, Budapešti, Moskvě, Londýně, Římě, Kodani, Oslu, Amsterdamu, Berlíně, Madridu, Paříži, Bruselu a Curychu.
Hodnocena byla bezpečnost dopravy, kvalita ovzduší, dostupnost veřejné dopravy, cena a dostupnost parkovišť, možnosti pro užívání kol, nebo využívání moderní služby, jako je sdílení vozidel.
Na prvních třech místech se umístnili Kodaň, Amsterdam a Oslo. Na posledních pak Řím, Moskva a na děleném 10. místě Londýn a poměrně překvapivě Berlín.
První Kodaň byla kromě jiného oceněna za nové mobilní služby, jako je sdílení vozidel a používání smartphonů pro navigaci ve veřejné dopravě. Lidé zde také společně s Amsterdamem nejvíce využívají pro přesuny kola, činí tak skoro 30 procent obyvatel.
Hodně překvapivé je, že například Pařížané používají často jako dopravu po městě svoje vlastní nohy. Činí tak až 40 procent obyvatel, zatímco v Moskvě pouze necelých 5 procent. Navíc ruské hlavní město trpí obrovskými dopravními zácpami a má nejvíce znečištěné ovzduší.
Veřejná doprava je pak nejvíce z hodnocených měst využívána v Budapešti a Moskvě. Naproti tomu až 65 procent všech cest se v italském Římě uskuteční soukromými auty. Zde je také nejhorší bezpečnost na silnicích.
„Bezpečnost, využívání moderních technologií a dobrý management veřejné dopravy jdou ruku v ruce s kvalitou ovzduší,“ dodává ke studii Barbara Stollová z organizace Greenpeace.
Studie ale nezmiňuje některé věci, které dopravu v jednotlivých částech Evropy podmiňují. Například v Moskvě bývá část roku taková zima, že jezdit na kole by zde bylo čiré bláznovství. Na rozdíl od rovinatého Amsterdamu, kde sníh vidí jen občas.