Švýcarské vlaky - ilustrační foto

Švýcarské vlaky - ilustrační foto Zdroj: EPA

Jak se na rozdíl od Česka řeší doprava? Švýcarsko investuje do skvělých vlaků dalších 269 miliard

Daniel Baret

Každý, kdo jel někdy vlakem ve Švýcarsku, ví, že železniční doprava je v zemi helvetského kříže mimořádně výkonná, síť spojů hustá a služby na evropské poměry mimořádně dobré. To je ale také příčinou toho, že obyvatelé skutečně tuto službu velmi často využívají a některé linky jsou přeplněné a ne všechny vlaky jezdí načas. Federální rada, nejvyšší výkonný orgán státní moci, proto 31. října schválila na rozvoj železnic dalších 11,9 miliardy franků, tedy v přepočtu téměř 269 miliard korun.

Schválené miliardy mají umožnit federálnímu železničnímu systému zvýšení kapacity vlaků, sníží jejich přetížení, budou vybudovány další tunely i nová nádraží a na hlavních tratích mají jezdit spoje každých 15 minut, nebo maximálně každou půl hodinu. Nové investice jsou schváleny do roku 2035.  

Modernizace nádraží se také prioritně zaměří na to, aby se ještě více zlepšila dostupnost železnice pro lidi se zdravotním postižením. Kromě jiného by od roku 2020 mělo být v desítkách hlavních spojů spolehlivé internetové připojení zdarma, přičemž se už počítá i s vysokorychlostní mobilní sítí 5G, která je až desetkrát rychlejší, než současná 4G.

Federální rada schválila finanční a investiční plán po dohodě se švýcarským parlamentem, který by měl svůj souhlas přidat příští rok.

V září obyvatele Švýcarska zaujalo široce sdílené video ministryně dopravy Doris Leuthardové, která seděla se svojí asistentkou na schůdcích přeplněného dvoupatrového vlaku, kterým jela do Curychu. Představte si, že by český ministr dopravy Dan Ťok jel vlakem a neměl by si kam sednout. To je něco, co je prakticky nemožné. Ministr Ťok navíc o řešení vážných problémů v naší silniční a železniční dopravě pouze několik let mluví.

Pozoruhodné navíc je, že Švýcarské spolkové dráhy (Schweizerische Bundesbahnen, SBB), což je státní národní dopravce, oznámily, že letos budou v zisku kolem 400 milionů franků, což je nárůst proti loňskému roku o 5 procent. Současně ale SBB připouštějí, že spokojenost se službami jejich zákazníků klesla, právě kvůli přeplněnosti některých hlavních spojů a proto, že zhruba 10 procent vlaků, především ve frankofonní západní části země, nejede načas.